-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
BMW med Hybrid Light
I går presenterte vi Mercedes nye hybridbil. I dag kommer det svar på tiltalen fra München.
Paris-modell
Concept 7 Series ActiveHybrid er utstillingsbilen BMW tar med til Paris for å vise at også de planlegger å benytte hybride drivlinjer.
I vår presenterte de sin spennende Vision Efficient Dynamics basert på en X5 med dieselmotor.
Ingen av de andre premium-merkene er heller i nærheten av BMW når det gjelder å kutte utslipp takket være innføringen av Efficient Dynamics over hele fjela.
At BMW-konseptet høres ut til å være basert på samme prinsipp som produksjonsbilen fra Stuttgart, er heller ingen tilfeldighet. De to konkurrentene samarbeider tett på dette feltet. Det skrev vi her på BilNorge våren 2007.
Kraftigere, renere
Konseptbilen som vises i Paris neste uke er basert på en ny 750i med V8-motor. I kjent BMW-stil snakker vi twin turbo og avansert innsprøyting. I tillegg er den utstyrt med en liten elektrisk motor som gjør bilen til en såkalt mild hybrid.
Les: Ny 7-serie – femte forsøk
En vanlig 750i har 408 hk og et dreiemoment på 600 Newtonmeter.
Her sper den lille elektriske motoren, som sitter integrert i gearkassa, på med 20 ekstra hester og 210 Nm.
Likevel klarer bilen seg med et forbruk som ligger 15 prosent under det standardbilen kan oppvise.
Et kompakt litium-ion batteri plassert i bagasjerommet tar vare på energi som genereres ved oppbremsing og holder bilens systemer i gang når du står stille (stopp/start).
Concept 7 Series ActiveHybrid er utstyrt med aerodynamiske detaljer som bidrar til å redusere forbruk og utslipp. Selv om bilen omtales som konsept, går det neppe lang tid før tilsvarende løsninger ruller på veien idet BMW jobber videre med å tilfredsstille stadig strengere utslippskrav fra forskjellige myndigheter.
Les vårt tilbakeblikk på 7-serien fra 2001