-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kineser på Europa-visitt
Hadde denne kinesiske bilen bare vist seg på hjemmebane, hadde den neppe kommet i våre spalter. Men skiltene fikk oss til å reagere.
Det er kinesiske Geely som er ute og tester en fremtidig SUV-modell. Men det som fikk oss til å reagere er at testen utføres i alpene, og legg merke til skiltene! Bilen er registrert i Sverige.
Volvos eiere siden 2010 er kinesiske Geely, og sammen har Volvo og morselskapet utviklet en ny plattform kalt CMA (Compact Modular Architecture).
Som vi har fortalt tidligere kommer hele CMA fra CEVT. Det betyr China, Europe, Vehicle Technology og er et ingeniørkontor i Gøteborg, med en viss Volvo-dominans, som nå leverer tekniske tjenester, blant annet komplette plattformer, både til Geely og til Volvo.
Nytt merke
I Kina skal plattformen benyttes for å bygge en serie kompaktmodeller som først skal selges lokalt, men som på sikt også kan finne veien til andre verdensdeler.
Bilene skal selges under et nytt merkenavn som foreløpig bærer kodenavnet «L».
Volvo skal for egen del benytte plattformen til nye kompaktmodeller som vi fikk et første møte med gjennom konseptbilene 40.1 og 40.2 for et par måneder siden.
Volvo først
Den første Volvo-modellen forventes å bli XC40 som vil dele plattform med Geely-modellen på bildene. De to får helt ulike karosserier, men dimensjonene blir noenlunde like.
Litt lengre frem i tid vil også neste generasjon V40 bli bygget på samme plattform.
Det samme gjelder drivlinjene som vil bestå av 3- og 4-sylindrede motorer, så vel som en ladbar hybrid.
Volvo XC40 blir trolig første modell ut på plattformen, sannsynligvis i løpet av 2017.