IndyCycle - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
IndyCycle
Jeg har jo lovet dere kit-cars, og stort kit’ere enn dette kan det vel vanskelig bli? Enkelt beskrevet er dette en slags brynje du fester motorsykkelen din i. Men siden denne brynjen allerede har to forhjul, skrur du av ditt, og dermed har du en trehjuling.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Fullt så enkelt er det selvfølgelig ikke, alle som kjører på to vet for eksempel at sidekreftene på en motorsykkel bygges opp når sykkelen krenger. Bakhjulet på en trehjuling bør være ganske vertikalt, så her ser vi første store operasjonen. Bak må mc-hjulet erstattes av noe som likner mer på et bilhjul.

For når man dukker ned i denne konstruksjonen ser man tydelig at det er tatt hensyn til de dynamiske egenskapene. Årsaken er åpenbar: mannen bak prosjektet heter Jim Musser og de av dere (begge to) som også har lest Race Car Vehicle Dynamics av Bill og Doug Milliken, vil ha møtt ham der Chevrolets R&D-avdeling var meget aktiv med racing. Hvilket også betyr at han var inne da Chaparral herjet i Europa på 60-tallet. Musser er en fremtredende elev av Penn State Universitet, der han har vært hedret for sine bidrag til bilindustrien.

Og akkurat der var det nok ikke IndyCycle de tenkte på, for den er egentlig ganske frivol i forhold til det andre arbeidet han har gjort (ta forresten med at han var topp teknisk sjef hos lastebilfabrikken White også – så vi kan trygt snakke om bred erfaring).

Men ideen er altså at du med minimalt arbeid kobler to ekstra forhjul pluss antydningen til et karosseri, til motorsykkelen din. Arbeidet som må gjøres er såpass marginalt at dersom du vil ut og kjøre på to igjen til helgen, så skal ikke det koste deg meget arbeid.

Byggesettet er først og fremst beregnet på Kawas ZRX-modeller, men det kreves ikke mye for å få andre sykler inn i slot’en. Begrensningen i forhold til andre tre-hjulinger er ikke at her må du ha passasjeren bak deg. Du kan ikke ha med noen passasjer i det hele tatt. Den ekstra vekten bak vil forskyve tyngdepunktet såpass mye at mesteparten av moroa ville bli borte, sier Musser – og da tror vi på det.

En fyr som bygde racerbiler tidlig på 60-tallet kan jo ikke være noen ungdom lenger, men hør nå hva hans siste idéer er:

  • Ta en standard-maskin og sette hastighetsrekorder for trehjulinger fra 1 til 12 timer.
  • Sette en hastighetsrekord ved kryssing av hele Nord Amerika i en trehjuling.
  • Dra i gang en egen racing-serie for IndyCycle. Regelverk og spesifikasjoner er klare.
  • Si ja takk til en invitasjon for å vise maskinen frem på Isle of Man TT-løpet neste år.
  • Bygge en gateversjon med racing-spesifikasjoner, der donor-sykkelen skal være en Hayabusa!

Det høres ut som man kan ha det ganske utadvendt selv om man ikke jobber med racing hos Chevrolet.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: