Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage
Pininfarina Birdcage

Birdcage fra Pininfarina

Maserati Birdcage er en legendarisk sportsracer fra mer enn 40 år tilbake. Selv om Pininfarina aldri hadde fingrene sine borti de bilene, gjenopplivet de navnet på årets Geneve-utstilling, med en praktfull konseptbil.

Publisert Sist oppdatert

Siden Pininfarina har fått innpass hos Maserati også nå, var det kanskje naturlig for dem å trekke linjene tilbake til noe så fantastisk som Maserati Birdcage – eller Type et-eller-annet på seksti – som deres offisielle navn var. Birdcage-begrepet kom da folk oppdaget filigrans-rammen, her var det virkelig snakk om triangulering, meget finere enn hva Colin Chapman noensinne gjorde på Lotus, og det var så mange og så tynne rør i chassisoppbyggingen at det hele minnet om et fuglereir.

Pininfarina kaller sin utgave Birdcage 75, for dermed samtidig å minne om at de fyller 75 år. Kanskje hadde det vært mer naturlig å feire jubileet med en Ferrari, som de har gjort meget mer på enn Maserati, men på den annen side hadde det ikke vært lett å gjøre noe mer dramatisk enn det denne bilen er blitt.

Den er tegnet rundt Maseratis (Ferraris) V 12 motor på mer enn 700 hk og så har de tatt utgangspunkt i en åpen type 63 med enkelt håndbanket og ikke særlig designet karosseri fra Piero Drogos Sports Car karosseriverksted i Modena.

Man ser noen av linjene igjen i denne moderne gjenskapningen. Glassbobla følger linjene til den åpne cockpiten og den store ruta i 63-utgaven, og de aksentuerte hjulhusene finner man også igjen i originalen. Men samtidig har Pininfarina klart å bygge deler fra dagens Quattroporte inn i fronten, og de har laget en hekk som demonstrerer det absolutt siste i Osrams LED-teknologi.

Et par små vinger på hekken, som seiser seg når det går fort nok, ikke bare øker marktrykket og bedrer kjølingen, de kan også åpnes når bilen står stille for å gi et ekstra glimt av den nydelige motoren. Interiøret er selvfølgelig futuristisk så det holder, men har bygget inn elementer av fuglerede – små rør på innsiden gir inntrykk av å være sveiset sammen for å danne en virkelig birdcage-ramme. Dekorativt i hvert fall.

Men det er selvfølgelig ikke mye rørgitter-ramme i denne bilen. Kullfiber og Nomex med alu-forsterkninger i chassiset, kullfiber i karosseriet. Full racing-opphengning, store Brembo-skiver rund baut og mer enn 700 hester fra de 6 literne. 466 cm lang er den, 202 bred og 109 høy med en akselavstand på 280 cm. Vekten er anslått til ca 1500 kg – men da jeg var med og forsøkte å dytte den på plass på standen kjentes det ut som dobbelt så meget.

Denne vant en av Geneve-prisene i retning av beste konsept, eller beste spesial eller noe slikt. Vel fortjent, uansett hva det var.

Powered by Labrador CMS