-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Statement-bil fra Mercedes
Det var nok ikke uten baktanker at Shanghai var bakteppet da Mercedes presenterte sitt nye S-Klasse konsept. Dette segmentet og Kina henger tett sammen.
Vi er på vei inn i den åttende generasjonen S-Klasser nå, og det er klart at den egentlige S-Klassen fortsatt vil bli limousinen.
Men den konseptbilen som ble avduket i Kina viser tydelig at verken coupé- eller kabriolet-versjonen av den største Mercedesen er glemt bort allikevel. Selv om de stille og rolig ble droppet for noen år siden.
Overlappende modeller
Det er heller ingen tvil om at den nye bilen blir helelektrisk og bygget på den nye MB.EA-plattformen. Men samtidig virker det som om Mercedes også vil fortsette med en skikkelig revidert utgave av dagens S-Klasse for å holde liv i fossiltilbudet i dette segmentet.
Den vil nok da fortsatt måtte bygges på den mer enn ti år gamle MRA-plattformen.
Hvordan de i så fall skal navne de to overlappende modellene skal bli spennende å følge med på.

I så fall er det veldig sannsynlig at begge versjonene får den giga-grillen som konseptbilen opptrådte med – som er en mer grotesk utgave av den som debuterte på GLC og som de påsto stammet fra de opprinnelige Mercedesene tidlig på 1900-tallet.
Men det er ikke sannsynlig at fossilversjonen får det samme drive-by-wire oppsettet som den nye plattformen inviterer til.
På den annen side kan nok nivå-fire selvkjøringen installeres i MRA-versjonen også. Den er basert på et nytt «neuromorphic» datasystem (imiterer slik som menneskehjernens neurokretser jobber) og som visstnok regner den 10 ganger kjappere og 90 % mer energieffektivt enn dagens Drive Pilot-system

Gyllen æra
Men hva om selve designen da?
I følge designsjefen selv, Gorden Wagener, er bilen inspirert av «The golden era of Automobile design» - med andre ord - 30-tallet, la han til.
Hvis han med det mener store flater og noen dramatiske kurver er jeg gjerne med på den.
Men når han også sier at den har med seg elementer fra noen av Mercedes sine mest berømte modeller går jeg ut fra at han tenker på karosserier fra eksterne skreddere. De prestisje-karosseriene Mercedes selv bygget på den tiden var først og fremst preget av store skjermer og eksosrør på utsiden.
Karosserilakk som fanget opp lys som ble gjort om til rekkeviddeforlengendene strøm, det hadde de imidlertid ikke da.
Men cab-veldig-back, det er de felles om – det er riktig.

Det ganske radikale interiøret ser spennende ut.
Beskrivelsen er også spennende.
-Lounge first, driver second, sier Wagener om den.
Det kan jo bety at de endelig har oppdaget dagens virkelighet. At høy toppfart, vanvittig aks og kjøreegenskaper bare spesialister kan praktisere er uaktuelt i en verden med trafikkbegrensninger og økende overvåking.
Kjøreegenskaper begynner å bli mindre viktig enn ståstille-egenskaper.

Styret bestemmer
Jeg vil påstå at dette er nummer tre i rekken av nye biler med et stort utropstegn etter.
Den første var Jaguars konseptbil, 00, som de viste ved juletider i fjor. Den andre var Audis IAA debutant i september, Concept C.
Alle disse er radikale i forhold til forgjengerne, har uventede proporsjoner og er forholdsvis utadvendte og dramatiske.
Det skal bli spennende å se hvor langt de forskjellige styrerommene (der er de som i siste instans avgjør hvilke biler vi skal få lov til å se ute på gata) tør gå når konsepter skal oversettes til produksjon.
