Javan R1
Javan R1
Javan R1
Javan R1
Javan R1
Javan R1

Javan, en ny Elise?

For 6 år siden kunne vi fortelle dere om lille spretne Strathcarron. Det kan vi ikke lenger, de er konk. Men bilen blåses det liv i. Nå under navnet Javan.

Publisert Sist oppdatert

Engelskmennene er glade i kompakte, lette åpne tosetere. Heldigvis. Men ikke så glade i dem at alle forsøk lykkes.

Strathcarron ble presentert med fynd og klem ved århundreskiftet, og virket veldig lovende med sin lave vekt og sin lystige Triumph motorsykkelmotor.

Den nye utgaven av Strathcarron, bilen er altså overtatt av et lite selskap nedi Cornwall, heter Javan, og det eneste som er igjen av motorsykkelspor er modellnavnet.

R1 heter jo også en motorsykkel fra Yamaha, men nå er det ikke lenger snakk om en drivlinje fra en motorsykkel nei. Her er det rendyrket bil, med en motor/gearkasse fra en Honda.

En 2-liters i-VTEC som er en av de få firerne som byr på godt over 8.000 omdreininger i full harmoni – der avleveres det forresten 220 hk – og de fleste av dem føres ut via bakhjulene via Hondas seks-trinns silke-kasse.

Når hele bilen veier 670 kg sier det seg selv at det blir festlige prestasjoner. 0-100 på litt over 3 sekunder og 0-160 på under 10. Det er bra av en bil som skal koste litt over 30.000 pund, 1200 mer enn en Elise, men nesten 1000 pund mindre enn en Caterham CSR 200.

Javan Smith heter mannen bak prosjektet, og han har bygget biler før. De nydeligste sports- og racerbiler. Men i en litt annen skala enn nå. 1:8. Modellbiler med andre ord. Av en kvalitet som gjorde dem til presentasjonsmodeller i de mest fornemme bilforretninger.

Førkrigs ERA og etterkrigs Aston, Jag og Porsche sportsracere har han fremstilt, før han nå tar steget opp i 1:1 skalaen. Han lover å produsere dem med rattet på venstre side også, og regner med å kunne få bilen godkjent på en rekke europeiske og oversjøiske markeder.

Powered by Labrador CMS