-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

PRØVEKJØRT: Cupra Tavascan VZ Adraline
VWs tøffe Kina-fetter
Cupra bærer en fartsfylt historie. Nå suppleres historien med nok et miljøvennlig og litt aggressivt familiemedlem fra et merke de fleste knapt har hørt om. Ny Cupra leveres hjemme hos deg.
Hvis du synes VW ID.4/ID.5 er greie nok, men akk så kjedelige valg fordi drøyt 41.000 nordmenn kjører rundt i en av de to modellene, heier vi på Cupra Tavascan, den fyrrige spanjol-fetteren, men bygd over akkurat samme tekniske lest (MEB) som de aller fleste fossilfrie modellene fra VW-konsernet. Helt klart møter Tavascan kundene med et tøft og snev av aggressivt formspråk, men det skal virkelig ikke så mye til når den viktigste konkurrenten heter iD.4.
Tavascan med den karakteristiske Cupra-logoen og kopperfarge gjennomført i godt synlige elementer både utvendig og innvendig, speiler definitivt spansk opprinnelse. Helhetsinntrykket løftes også av de små hakene som går igjen i setetrekk og dørpaneler – og i bjelken som kobler dashbordet sammen med midtkonsollen. Interiørplasten oppleves ikke like kjip som i ID.4.
En rød LED-stripe med belyst logo binder baklysene sammen.
VWs Kina-fetter
Men stopp litt, lukter det ikke litt Asia her? Joda, Tavascan settes sammen i Kina og ankommer som eneste av VW-konsernets modeller til Norge med produksjonsadresse i Kina. Det kan være forklaringen på at det tok innpå halvannet år fra første visning av bilen i Norge til den faktisk var mulig å sette seg bak rattet i her hjemme.
For Tavascans kunder spiller produksjonslandet trolig mindre rolle. Tavascans karaktertrekk skjuler ikke det faktum at den 4,64 meter lange kupeliknende SUV-en dekker de fleste behov til familier som søker etter kompakt familietransport. Utvendig størrelse matcher Skoda Enyaq og er strukket noen centimeter målt mot ID.4.
Men stopp litt, lukter det ikke litt Asia her? Joda, Tavascan settes sammen i Kina og ankommer som eneste av VW-konsernets modeller til Norge med produksjonsadresse i Kina.»
Helst 4x4
I likhet med de fleste MEB-bilene driftes Tavascan primært via bakhjulene, og selv om den leveres i en rimeligere variant med kun bakhjulsdrift og 286 hk, er det ingen grunn til være gjerrig på 30.000 kroner i forhold til firehjulsdrift og 340 hk.
Mange elementer gjenkjennes fra VWs modellprogram, og også i kjøreopplevelsen med tydelig vekt på bakhjulsdriften i den 50/50 vektfordelte bilen. Men Cupra synes å være mer sportslig satt opp og selv om den ikke oppleves som veiens rakett, burde 5,5 sekunder på sprinten til 100 km/t og bare 3,5 sekunder fra 80 til 120 km/t holde for de aller fleste.
Mye plass – ingen frunk
Setene er store og gir støtte som underbygger sportsligheten. Baksetepassasjerene skal virkelig være storvokste for ikke å ha det bra. Skiluken i den todelte bakseteryggen splittet 40/60 dekker behovet for dem som absolutt må ha med skiene inne i bilen. Ladekabelen går greit inn i rommet under det nedre gulvet i bagasjerommet. Frunk har ikke Cupra tatt bryet og kostnadene med å rydde plass til.
Ei heller har produsenten tatt kostnaden som ligger i å isolere godt nok mot veistøy. Særlig i motorveihastighet kunne lyden fra hjulene tidvis være ganske generende.
Siden både Ford, som bygger både Explorer og Capri på samme plattform, og begge Cupras modeller i Norge inneholder den tåpelige løsningen med tre knapper for fire vinduene, må styringen for dette ligge forankret i plattformen og ikke bare i dørpanelet.
Nettbrettfikling
Den 15 tommer store dashbordskjermen minner om et stort nettbrett, men er heldigvis lett å finne fram på og i det minste vendt mot føreren. Klimafunksjonene befinner seg samlet nederst på skjermen hvor tre følsomme striper styrer temperaturen samt lydvolumet. Men uten en eneste fysisk knapp blir det å lete seg fram til funksjonene som å bla på, ja, nettopp et nettbrett, hvilket man helst ikke gjør under fart
De fysiske knappene på rattet kunne med fordel vært organisert mer logisk. Her blandes lydvolumstyring med cruisekontrollfunksjonene, og det er lett å ta feil.
Hovedskjermen suppleres av en liten instrumentskjerm og headupdisplay som inneholder den mest nødvendige kjøreinformasjonen. Kjøreprogramvalgene gjøres via to tommelfingerbetjente knapper på rattet, akkurat som på ekte sportsbiler. Motorbremsfunksjonen styres via girvelgeren.
Lass med nyttige valg
Pluss for alle rommene til å legge fra seg ting som gjerne blir liggende løst inne i bilen, for at varmepumpe, kollisjonspute mellom forsetene, LED-Matrix-hovedlys, varme i rattet og varmetråder i frontruta er standard i alle utstyrsvariantene og at Sennheiser-anlegget med 12 høyttalere i de to dyreste utstyrspakkene faktisk gir et snev av konsertsalfølelse.
Cupras nettbaserte salgsløsning inneholder i praksis hjemlevering av bilen der det måtte passe, eller hos samarbeidspartnere, slik modermerket Seat innførte for noen år siden.»
77 kWt netto batteripakke skal under optimale forhold holde til drøyt 500 km kjøring. Vår test endte med strømforbruk på 16,7 kWt mot oppgitt 16,8 kWt. Å lade fra 10 til 80 prosent oppgis til 28 min, men tok i testen ca fem minutter mer.
Leveres hjem
Men unntak av svært gunstige leasingtilbud, koster Tavascan omtrent det samme som bilene det er naturlig å sammenlikne med fra VW-konsernet. Det betyr prisstart rett over 460.000 kroner mens testbilen uten tilvalg havner rett under 530.000 kroner, ex frakt og levering.
Hva gjør man så for å løfte et ukjent merke når aggressiv finansiering alene ikke er nok? Jo, man lesser på med utstyr for å gi det gode følelsen av at her mangler intet.
Cupras nettbaserte salgsløsning inneholder i praksis hjemlevering av bilen der det måtte passe, eller hos samarbeidspartnere, slik modermerket Seat innførte for noen år siden. Fordi bilen bygges over standard MEB-lest gjøres vanlig vedlikehold på VW-konsernets verksteder.
Opphav i Seats sportsdivisjon
Cupra, forkortelse for Cup Racing, liknes til Seats motorsportdivisjon. Navnet Cupra ble første gang brukt på Seat Ibiza GTI 2,0 16V Cupra Sport i 1996, gateversjonen av konkurransebilen Ibiza Mk2 kit car.
Fra 2018 fortsatte Cupra som frittstående merkevare for høyytelsesvariantene av Seat med Ateca som første modell, lansert høsten samme år.
Born ble Cupras første elektriske modell, introdusert i februar 2021 og bygd over MEB-lesten til VW ID.3. Fordi de fossile bilene var på vei ut i Norge og Seat lå på sotteseng, ble Born første modell til å videreføre det temperamentsfulle merket under VW-paraplyen, dog med smal representasjon og henvendt til entusiaster.
Det betyr ikke at Cupra nå holder seg borte fra fossile modeller, de tas bare ikke til elbillandet Norge.
OPPSUMMERT
Frekkere og litt annerledes familiebil med snev av sportslig utstråling. For de fleste et ukjent merke, men som del av VW-familien bygges Tavascan over svært kjent og gjennomtestet teknisk lest.
Cupra Tavascan i tall
Pris fra* | Kr. 471 100 |
Pris dene utgave* | Kr. 539 900 |
Pris testbil* | Kr. 568 300 |
Motortype | Elektrisk |
Samlet ytelse | 340 hk/545 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,5 sekunder |
Toppfart | 180 km/t |
Batteri, netto | 77 kWt |
Lading DC/AC | 135/11 kW |
Ladefart 10-80% | 28 min |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 16,8/16,7 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 512 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 464/186/160 cm |
Akselavstand | 277 cm |
Bilvekt | 2 198 kg |
Nyttelast | 507 kg |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 1 200 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 540 - 1 267 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Inkl hjemlevering eller hos samarbeidspartner. |