Jeep Patriot 2.0 CRD

Patriot kjører bra på landeveien. I offroadløypa er den tøff i trynet, men lever ikke opp til sitt image.



Publisert Sist oppdatert

Jeep Patriot

Innledning

Jeep Patriot er et nytt bekjentskap på SUV-arenaen, bygget over samme lest som Jeep Compass, som var med oss i test i Bil nr. 4 i år. I utvendige mål er den ni centimeter lenger enn RAV4, men hele 23 centimeter kortere enn Outlander/4007. Akselavstanden ligger midt på
treet i dette selskapet, det vil si jevnt med X-Trail og CR-V.

Designen skiller seg ut, og spesielt fronten etterlater ingen tvil om at dette er en Jeep. Dessverre viser det seg at nettopp den kraftige plastfronten er en av bilens ulemper når vi tar den med ut i offroadløypa. Fronten er så lav at den tar ned i bakken i den første kneika den møter – og den kneika er ikke spesielt bratt.

For oss er Patriot en skuffelse i den preparerte skogsløypa, vi hadde ventet så mye mer av en bil fra en produsent som nærmest er synonym med offroad-biler. Patriot er tøff i trynet, men lever ikke opp til sitt image.

Rattet har bare tiltfunksjon, ikke lengderegulering. Det betyr at sittestillingen gjerne blir et kompromiss, særlig for sjåfører med lange ben. Venstrefoten må klare seg med en fothviler som bare er en halv skobredde bred.

Sittestillingen ellers preges noe av at det er smalt i albuehøyde mellom dør og midtkonsoll, akkurat som i Compass. Skinnsetene gir ikke særlig god sidestøtte i ryggen. Sikten på skrå fremover hindres av en bred A-stolpe.

Førermiljøet ellers er typisk Jeep/Chrysler når det gjelder instrumenter og materialer. Dashbordet er uvanlig høyt, og det dominerende hardplastpreget gir ikke den beste kvalitetsfølelsen. Bagasjeplassen er beskjeden, noe som først og fremst skyldes meget beskjeden innvendig høyde i bagasjerommet. Patriot har også testens laveste nyttelast.

Hjulopphenget fungerer upåklagelig når vi snakker om kjøreegenskaper, men slag og vibrasjoner fra dårlig asfalt både kjennes og høres. Styreresponsen er akseptabel – og bilen fremstår alt i alt med akseptable kjøreegenskaper.

Motoren er den samme Volkswagen-motoren som også sitter i testens Outlander. Den kommer fint til sin rett her i testens letteste bil. En ulempe med VWs pumpe-dysemotor er at den bidrar med noe mer støy enn common rail-motorene. Støynivået er merkbart høyere enn hos konkurrentene, og det må både hjulstøy og motorstøy ta skylden for.

Patriot scorer poeng på sin gunstige pris, og bortsett fra lyktespylere og dieselpartikkelfilter (sistnevnte blir standard på 2008-modellene) er utstyrsnivået akseptabelt.

FØRERMILJØ 6
Ikke optimal sittestilling, ikke lengderegulering av ratt. Mye hardplast.
PLASS 6
Kupéplass på det jevne. Lav nyttelast og desidert minst bagasjerom.
KOMFORT 6
En smule stiv fjæringskomfort. Høyt støynivå.
PÅ VEIEN 7
Kjøreegenskapene duger på asfalt og grus. Grei styrerespons.
I OFFROADLØYPA 4
En skuffelse. Tøffere i trynet enn i skogen.
MOTOR/FORBRUK 6
Motor på det jevne i våre målinger. Det gjelder også forbruket.
SIKKERHET 8
Ikke NCAP-testet. Har det som trengs.
PRIS/UTSTYR 8
Bare RAV 4 er litt billigere. Mangler partikkelfilter og lyktespylere.
SUM 51

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Mitsubishi Outlander- Nissan X-Trail
- Peugeot 4007
- Toyota RAV4
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS