Porsche Cayenne Turbo Electric

Kraftdemonstrasjon: 

Ny Porsche Cayenne fra 1,2 millioner

Helelektriske Cayenne, som kommer i vanlig og turbo-versjon, får opptil 1156 hestekrefter. Basismodellen får bare en tredjedel. Under verdenspremieren knelte den norske konfiguratoren.

Publisert Sist oppdatert

Radikale endringer i Porsches elbilplaner og store tap for produsenten spenner ikke bein for Porsches råeste produksjonsmodell:

Porsche Cayenne Elelctric og Turbo Electric har verdenspremiere i dag.

En god del spesifikasjoner er kjent fra før, og nylig varmet Porsche opp med å vise interiørbilder.

De norske prisene var ikke kjent fra før, og startprisene, vel og merke før utstyr, leveringskostander og vinterhjul til flere titusener, er: 1.116.386 kroner for Cayenne Electric og 1.767.130 kroner for Turbo Electric.

Toppmodellen får opptil 1156 hestekrefter og en 0-100 km/t-akselerasjon på heftige 2,5 sekunder. Dette er den kraftigste serieproduserte Porsche noensinne, ifølge produsenten.

 Basismodellen får omtrent en tredjedel: 408 hestekrefter. 

Porsche Cayenne Turbo Electric
Porsche Cayenne Electric

Opptil 3,5 tonn slepekapasitet, avhening av utstyr, og en bagasjeromkapasitet fra 781 til 1588 liter, pluss et 90 liters bagasjerom foran.

Interiøret setter nye standarder for luksus og tilpasning, med banebrytende digitale løsninger for en suveren og intuitiv kjøreopplevelse.

Med nye Cayenne Electric tar Porsche et kvantesprang. Denne bilen, med sin unike kombinasjon av rå ytelse, god plass til fem, lang rekkevidde og effektiv hurtiglading, er skreddersydd for norske forhold," sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge.

Banebrytende teknologi 

Batteriet er plassert midt i bilen med en brutto kapasitet på 113 kWh. Integrert i selve konstruksjonen skal dette gi fordeler som optimalisert vekt, stivhet og sikkerhet. 

Bilen får 800-volts arkitektur, sammen med et tosidig kjølesystem og prediktiv termisk styring, få å oppnå optimal batteritemperatur for maksimal ladeeffekt.

Ladingen skal gå unne, i hvert fall ifølge spesifikasjonene: 390 kW hurtigladefekt, med mulighet til å tangere 400 kW under helt optimale forhold. 10-80 prosent er lovet på ned til 16 minutter. 

Rekkevidden er på sitt beste 64,2 mil. 

Porsche tilbyr også trådløs lading fra 2026. Bildet er tatt under IAA-messen i München i september i år. Foto: Hanne Hattrem

Kjøresystemer

Cayenne Elec tric er utstyrt med avanserte systemer som elektronisk Porsche Traction Management (ePTM) og adaptiv luftfjæring med Porsche Active Suspension Management (PASM). 

For toppmodellen er også Porsche Active Ride tilgjengelig, som nesten fullstendig skal kompensere for karosseribevegelser og sikre best mulig stabilitet, dynamikk og komfort. 

Luftmotstandskoeffisienten er på 0,25 og aktive aerodynamiske elementer, bidrar betydelig til både rekkevidde og kjøredynamikk. 

Interiøret kjennetegnes av den nye Porsche Driver Experience med Flow Display og det største skjermområdet noensinne i en Porsche.

Porsche Cayenne Turbo Electric

Aldri før har en Cayenne tilbudt så omfattende og individuell tilpasning som den nye helelektriske modellen, noe som understreker bilens luksuriøse preg. 

Nettsiden knelte

Porsche Norge vil ikke opplyse salgsmål for modellen, men sier til BilNorge.no at bilen leveres de første kundene innenfor første halvår 2026. 

PS! Verdenspremieren var satt til klokken 15.00 norsk tid, og i forbindelse med denne knelte konfiguratoren til Porsche Norge.

- Konfiguratoren har fått seg en smell, den ble kjapt nede. Vi vet dessverre ikke ennå hva som har skjedd, om det er pågangen eller noe annet. Den pleier være veldig stabil, sa PR-sjef Maren Helgestuen til BilNorge.no rett før klokken 16.00 onsdag ettermiddag.  

Rundt klokken halv fem var konfiguratoren opp igjen.

Powered by Labrador CMS