-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Geely strammer grepet om Volvo
Volvo Cars avholdt nylig strategioppdatering for investorer og nysgjerrige. Selskapet skal nå knyttes nærmere morselskaspet Geely for å oppnå bedre lønnsomhet og stå sterkere i konkurransen.
Toppsjef Håkan Samuelsson er tydelig på at Volvo Cars må integreres tettere i Geely-gruppen.
Li Shufu, grunnlegger av Geely, ønsker trolig konsolidering og samarbeid i hele konsernet, etter flere år med flere nye varemerker med spredt og tøff konkurranse seg imellom.
- Volvo sin kobling til Geely er en styrke. Merkene i konsernet er ikke bare konkurrenter, de er også partnere, sier Håkan Samuelsson til Dagens Industri (DI).
Etter at Geely kjøpte Volvo Cars i 2010 har selskapet fått operere mer eller mindre som et selvstendig selskap. Det blir det en endring på nå, skriver DI, som har intervjuet toppsjef Håkan Samuelsson og flere i toppledelsen.
Nå venter omfattende samarbeid rundt innkjøp og utvikling for Volvo Cars.
- Vi har hyperkonkurranse og det kommer til å bli verre, sier Håkan Samuelsson til Dagens industri, og fortsetter:
- Kineserne kommer til å ta en større del av markedet, og gjør det trangere for øvrige aktører. Noen sier at Kina er fienden og kommer til å gjøre livet vanskelig for oss, men Volvo sin tilknytning til Geely er en styrke. De er ikke bare konkurrenter, de er også en partner, sier Samuelsson.
Ikke egne løsninger
Volvo Cars skal ikke fortsette med egne løsninger uten å samarbeide med resten av Geely-gruppen er meldingen fra eier Li Shufu.
Erik Severinson, kommersiell sjef hos Volvo Cars, forklarer endringene:
- Jeg tror at det man ser til Kina, med den raske teknologiske utviklingen, gjør at man må være nysgjerrig og åpen. Geely som selskap har også utviklet seg mye, og det har en utrolig hurtighet og innovasjon som jeg tror vi kan dra nytte av, sier han.
- Vi skal minimere utviklingskostnader og presse prisene på innkjøp. Vi kommer til å forbedre lønnsomheten uten å endre på vårt varemerke, sier Michael Fleiss, strategisjef for Volvo Cars.
Klimaanlegg og setestruktur er blant de første delene som skal koordineres.
- Det finnes kanskje nesten 100 varianter av klimakompressorer hos Geely, og hvis vi kan redusere det til 10–15 varianter, er det mye å spare, sier Fleiss til DI.
Om utviklingen skal foregå i Kina eller i Göteborg, avhenger av prosjektet, forklarer strategisjefen. Det samme gjelder innkjøp – de skal gjøres av den parten som er best egnet.
Ingen flere nedbemanninger
I Sverige har 1.000 ansatte, samt nesten 1.000 konsulenter nylig måttet forlate selskapet som en del av et omfattende spareprogram hos Volvo Cars.
Fleiss uttaler at det ikke er planlagt noen flere nedbemanninger, men at tettere integrering med morselskapet Geely kommer til å merkes:
- Den største endringen er at et team kan få beskjeden om at de ikke skal fortsette å utvikle det de jobber med, fordi et annet team gjør det i stedet.
- Det skal ikke være intern konkurranse – da finner man ikke synergiene, sier Fleiss til DI.