Donkervoort D8 GT

Donkervoort D8 270 RS

Donkervoort D8 270 RS

Donkervoort D8 270 RS

Donkervoort D8 270 RS

Donkervoort D8 270 RS

Donkervoort D8 270 RS

Donkervoort

Donkervoort

Donkervoort

Donkervoort med tak

Nå er de tre første GT-utgavene av Donkervoort snart ferdigbygde. Halvannet år siden vi så den første gang.

Publisert Sist oppdatert


D8 GT

Det var på Genève-utstillingen i fjor at Donkervoort overrasket med å vise en av sine kjappe modeller med tak.

D8 GT var den døpt, det virket absolutt som den mente alvor og var nok et eksempel på at disse hollenderne i stadig økende grad kvitter seg med Lotus Se7en rip-off stemplet.

Med hard-top på Nürburgring

Starten på denne modelltankegangen går tilbake til 2004 og 2005 da Donk satte nye runderekorder på Nürburgring. Bilen de brukte da hadde en hard-top som i bemerkelsesverdig grad stivet opp hele bilen.

Og dermed var det jo ganske naturlig å tenke at med et helt fast tak, som på en coupé, må det jo bli enda stivere og dermed enda bedre kjøreegenskaper.

Vingedører

Som sagt så gjort, vingedører, skikkelig aerodynamikk både i front og bak, større sporvidde, 8 cm lenger akselavstand og nye 17-tommers Tarox-hjul gjør i realiteten dette til en ny bil, selv om den beholder D8-navnet.

Fartsfest

Med 680 kg finnes det knapt noen lettere bil i hele verden og med et utvalg motorer som byr på hk-tall fra 150 til 270 burde mulighetene for en fartsfest være til stede for selv de mest blaserte.

Den første heldige kunden får bilen sin ferdigbygget i august en gang.

Powered by Labrador CMS