-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Requiem i Detroit?
På tross av stor, og delvis ganske dyster produksjon gjorde Richard Wagner aldri et Requiem, en dødsmesse. Kanskje GM-sjefen, Richard Wagoner, har klart det.
Om noen timer starter den første pressedagen på Detroit-utstillingen. Med sterk nedgang i antall utenlandske journalister (Mercedes har fløyet inn en del på grunn av den nye E-klassen), og ekstrem nedgang i de amerikanske fabrikkenes ShowBiz-engasjement.
Ikke noe Firehouse, Chryslers vannhull for sultne, tørste og festglade gjester, Ingen Coney Dogs hos GM til lunch, ingen lunch i det hele tatt ser det ut som. Og meget lavt antall premierer og konseptbiler.
Utenfor står medlemmer av bilarbeidernes fagforeninger og protesterer mot lønnsnedsettelser nå som bransjen har fått de første støttepakkene (Ford har ikke tatt imot noe, forresten) fra regjeringen.
De som arrangerer bilutstillingen, nemlig forhandlerne, kjemper med nebb og klør mot de oppsigelsene fabrikkene ønsker å gjennomføre for å rasjonalisere distribusjonen.
Begravelse?
Dette som skulle vært en fest, spesielt for 100-åringen GM, kan i stedet få preg av en forsmak på en begravelse. Salgstallene i fjor var lavere enn på 16 år, og tendensen forsterket seg i desember. GM måtte imidlertid fortelle at de må 49 år tilbake for å finne tilsvarende salgstall, mens Ford kan nøye seg med 47 år bakover. Og produksjonen, som endte på ca. 8,5 millioner enheter i fjor, kan komme ned på 6,22 millioner i år.
Klart dette går ut over Detroit, fra jeg besøkte Detroit første gang i 60-årene er befolkningstallet halvert til ca. 900.000. Og Michigan er en av totalt to USA-stater der folketallet synker. 10 prosent arbeidsledighet, og sterkt stigende, setter også sitt preg på det hele.
Dessuten ventes det enda mer snø. Men Red Wings vant i hvert fall den siste kampen. Mot Chicago!
De som ikke kom
Det går også ut over utstillingen. Ferrari, Land Rover, Mitsubishi, Nissan (med Infiniti), Porsche, Rolls-Royce, og Suzuki er blant dem som ikke vil være der.
Det vil være noen kinesere der: Brilliance og Byd, og av de elektriske er det først og fremst Fisker og Tesla, langt borte fra hverandre får vi håpe etter de siste månedenes rettssaker.
Dessuten blir det noen neighbourhood vehicles, i praksis golf-carts, og noen stylingfirmaer, selv om det er DUB Magazine som er de eneste som virkelig sørger for litt bling.
Et par universiteter og føderale myndigheter presenterer forskjellige innslag, fra grønne biler til Formel Student, og Michelin er der fremdeles med sin Design Challenge sammen med en av verdens beste designskoler, College for Creative Studies.
GM får mer
Det hele starter egentlig med GMs pressekonferanse klokken 10 lokal tid i dag, søndag. Av en eller annen grunn har de fått 35 minutter, mens alle de andre bare er tildelt 25 minutter.
Er det fordi GM har det så mye verre enn alle de andre? Eller er det fordi de har flere premierer enn de andre: Equinox, SRX og Buicks nydelige halvt kinesiske LaCrosse pluss produksjonsutgaven av sensasjonelle Volt.
BIL og BilNorge.no har sin utsendte medarbeider på plass. Så regn med litt hands on reportasje i tillegg til vår vanlige, tette dekning her hjemmefra.