-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Helt riktig motor til Scirocco
De fleste er enige om at reinkarnasjonen av Volkswagen Scirocco har fått en lekker innpakning. Den lille bensinmotoren på 160 hester matcher bilen perfekt.
Hva slags bil er dette?
Scirocco er en superlekker tredørs lekebil som du like gjerne kan kjøre til hverdags. Som første generasjon Scirocco er den basert på plattformen til Golf, som den også deler både motorer og mange andre komponenter med.
Bilen er også en liten retrolek med klare linjer tilbake til Scirocco MK1 som i likhet med Golf og Passat ble tegnet av Giorgetto Giugiaro. Konseptbilen IROC ble vist i august 2006, og for ett år siden ble den endelig introdusert.
1.4-literen er utstyrt med både turbo og kompressor, en motor som er både sterk, forholdsvis nøysom og med en lyd som kler en bil som dette.
Hvordan er den?
Dette er en bil der du setter deg mer ned enn inn i. Setene pakker seg godt rundt deg, og interiøret er definitivt sportslig. For den som har et forhold til originalen, er det flere ting her som man drar kjensel på. Ellers er alt på vanlig Volkswagen-måte – trygt ergonomisk og med god kvalitetsfølelse.
Interiøret er ellers en blanding mellom Golf og EOS – midtkonsollen er tydelig hentet fra cabrioleten der man jo har forsøkt å løfte premiumfølelsen en tanke.
Bilen er en ekte 2+2, og to voksne kan få plass i baksetet – man bør nok likevel ikke være for høy – men for barn og små voksne er det overraskende god plass.
Til tross for at Scirocco har samme akselavstand som Golf, 257,8 centimeter, fremstår den helt annerledes. En del av årsaken til dette er nok at den er 4 centimeter lenger, 4,1 cm bredere og hele 9,7 centimeter lavere.
Når man åpner bakluken, ser man tydelig at dette er en bil der man ha lagt seg i selen for å gjøre konstruksjonen så stiv som mulig.
Scirocco er forhjulsdreven og oppfører seg omtrent som forventet. Kommer du for fort inn i svingen vil den understyre uten særlig dramatikk. Slipper du imidlertid opp høyrefoten en smule, finner den raskt veien tilbake til sporet.
Selv ikke et lite nøkk i håndbrekket vil få bakenden til å slippe taket. Det hele er sportslig på en trygg og komfortabel måte.
Den lille 1,4 litersmotoren som Volkswagen kaller TSI, har vi gitt mange godord tidligere. Første gang vi traff den var i Golf GT, da med 170 hester, senere også i Skoda Superb og også hos Audi er motoren bruk.
I vårt testeksemplar var motoren kombinert med manuell gearkasse. Det er gunstig, ikke minst når det kommer til prisen, men den står svært godt til motoren og bilen – det er rett og slett morsomt å geare og gasse med denne bilen.
Det eneste store negative å bemerke på Scirocco, er støynivået inne i bilen. Dette har vært et problem også i andre utgaver av denne bilen. Særlig er det mye hjulstøy, og lydisolasjonen fra dørene er tydeligvis det største problemet.
Bør jeg kjøpe en?
Er du på jakt etter en relativt komfortable coupé til en fornuftig pris, driftskostnader som en Golf og mye kjøreglede, er dette absolutt en bil å vurdere.
Selvsagt er det ikke noen racerbil, men den er mer enn sportslig nok for de aller fleste av oss.
Scirocco med den minste motoren med 122 hester, starter på rett over 280.000. Skal du ha 160-hesteren, starter den på snaut 320.000.
Personlig ville jeg definitivt godt for 160-hesteren og heller vært litt sparsom med utstyret. Vår testbil ferdig spekket med sportsseter i delskinn glasstaket med en takluke som kan åpnes 5 centimeter og litt annet, klokker inn på ganske nøyaktig 350.000.
Da har du en bil som definitivt står frem som noe annerledes - både på parkeringsplassen og på veien – rett og slett en liten gledesspreder.