-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Avgiftssmell for taxi
Regjeringen mener dagens ordning, hvor drosjene betaler 40 prosent engangsavgift, er for gunstig. Fra 2010 vil de øke avgiftene kraftig, men samtidig premiere lavutslippsbiler. Drosjenæringen raser.
Neste år blir det mye dyrere for en drosjeeier å kjøpe ny bil. Spesielt om han eller hun velger en stor modell, med høyt CO2-utslipp.
I dag betaler en drosje 40 prosent av samlet engangsavgift. Det betyr en avgiftsrabatt på 60 prosent i forhold til andre som kjøper en personbil.
Denne ordningen er for gunstig, mener Regjeringen, og foreslår å øke avgiftene på nye drosjer fra 2010.
Regjeringen vil at drosjene ikke skal få rabatt på den delen av avgiften som beregnes av CO2-utslipp. Dette for å stimulere til kjøp av lavutslippsbiler i drosjenæringen.
Drosjene beholder 60 prosent rabatt på avgiftene fra vekt- og effektkomponenten.
Drosjeeiere som ikke tilpasser seg avgiftsendringen, vil få dyrere biler. På den annen side vil forslaget gi en lettelse ved kjøp av drosjer med CO 2 -utslipp under 120 g/km, argumenterer Regjeringen i forslaget.
Regjeringen anslår at endringen vil utgjøre en innstramming på vel 30.000 kroner per drosje.
Sterke Taxi-reaksjoner
Norges Taxiforbund reagerer sterkt på endringene, som de mener ensidig rammer drosjenæringens mest kjøpte biler.
- Dette vil gi en avgiftsøkning på mellom 30.000 og 70.000 kroner på de mest kjøpte drosjene, sier direktør Wiggo Korsnes i en kommentar.
- Drosjenæringen er veldig opptatt av miljø og av å redusere CO2 utslippet, men samtidig må det stilles funksjonelle krav til kjøretøy som skal benyttes i taxitrafikk.
Han mener at forslaget om avgiftsendring vil ramme arbeidsplassen til den enkelte.
- Vi mener også at de mest kjøpte drosjene er de mest sikre, samt at størrelsen gjør at man får med seg den bagasje som kundene har.
- Vi ser også at våre konkurrenter innen dette markedet ikke blir pålagt denne avgiften, sier Korsnes.
Toyota Prius blir "taxi-vinneren"
Hos Toyota-importøren tror endringene i avgiftreglene for drosjer vil føre til kraftig økt interesse for Prius blant drosjeeiere.
- Regjeringen vil straffe drosjer med CO2-utslipp på over 120 g/km, samtidig som de stimulerer til kjøp av lavutslippsbiler. Det gir Prius en relativ betydelig avgiftsfordel, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Hva dette utgjør i kroner og øre har Toyota Norge ikke hatt tid til å regne på - men med et CO2-utslipp på 89 gram/km, er de sikre på at Prius er statsbudsjettets ”taxi-vinner”.