Defender Dakar D7X‑R er kanskje noe av det råeste Land Rover har bygget. Modellen bygger på Octa-utgaven. V8-bensin fra BMW og 550 liters tank sørger for lange actionfylte dager i ørkenen.

Defender til Dakar

Det har vært mye Land- og Range Rover i Dakar-løpet. Også den gangen løpet var på ekte og het Paris Dakar og gjorde akkurat det.

Publisert Sist oppdatert

Men aldri, som jeg kan se, har det vært offisiell fabrikk-innsats derfra, slik som nå. Og skal det være, så skal det være.

Tre biler og en trio førere med 14 ganger vinneren Stéphane Peterhansen i en bil, fulgt av Rokas Baciukas – topp-plasseringer i Dakar de to siste årene, og Sara Price som kjørte en Can Am Maverick – de sinnsyke ATV’ene - og ble første amerikanske kvinnen som har tatt etappeseire i Dakar.

Bilene som er utviklet for løpet heter Defender Dakar D7X-R og er basert på Defender OCTA – merkets absolutte toppmodell.

550 liter bensintank

Den bruker den BMW-baserte V8 motoren som er trimmet ned fra de 635 opprinnelige hestene – men løpsspesifikasjonene kjenner vi ikke ennå. Drivstoffet er noen grønne greier som MÅ brukes av alle Dakar-konkurrentene. Med 550 liters volum på tanken kan du godt påstå at den er blitt litt større siden sist.

(Den lengste etappen er på 800 km. og det er alltid fint å ha noe i reserve.)

Forsiktig modifisering

For å gjøre den litt mere ørken-tilpasset er fronten endret for å sikre mere luft og mindre sand gjennom radiatoren. Den har fått 35 tommers pakken, som suppleres med 60 mm. bredere sporvidde og større bakkeklaring med lengre fjæringsvei.

Men bilen er ellers den samme som den du kan kjøpe, ikke noe fancy racingoppskrifter her nei – for Land Rover har tatt en ganske smart beslutning om å melde seg på i Stock-klassen.

Riktignok er reglementet endret litt nå, slik at enkelte detaljer kan modifiseres, men ikke i nærheten av det du gjør i T1-klassen.

Dakar-utgaven er lett modifisert og svært nærme standard produksjonsmodell fra Defender.

Audi og Toyota har jo lekt seg i T1-klassen de fire siste årene med to seire hver. Men det er med biler som er milevis unna en standardbil med sine spaceframe-chassiser og med utseende så radikalt endret at deres mødre ikke hadde sjans til å kjenne dem igjen.

Ikke en gang med en DNA test.

For slike biler er det med andre ord vanskelig å overføre glorien til produksjonsbilene. En som eier en et-eller-annen etron vil ikke føle noe slektskap med den bastarden som vant Dakar for noen dager siden.

Men en viss suksess i Stock-klassen vil, med masse troverdighet, kunne relateres til bilen hos forhandleren med en gang.

Nå tar riktignok deltakerne en sjanse i Stock-klassen denne gangen. FIA har nemlig introdusert en ny finte der hk-tallet må reguleres til et bestemt nivå for å få frem en så lik som mulig kg. per. hk. verdi i klassen.

Her risikerer man selvfølgelig sure miner og masse diskusjoner og beskyldninger i etterkant akkurat som vi har opplevd med Le Mans løpets Balance of Performace regelverk.

For å gjøre den litt mere ørken-tilpasset er fronten endret for å sikre mere luft og mindre sand gjennom radiatoren.

På bildene ser du at det er et forholdsvis normalt Defender 110 karosseri på en bil som har rullet av båndet i Nitra, Slovakia.

Men du ser designerne har vært innom og gitt dem noe de kaller Geopalette. Fargetoner fra det landskapet de skal gjennom: sand- stein- og jordtoner blandet opp med litt aqua som man også kan finner der ute i ødemarken.

Bilen sklir fint inn i ørkenlandskapet med sandfarget karosseri.

Flight mode

Men eksteriøret er ikke det kuleste. Det finner vi i en ny funksjon som er eksklusiv for denne bilen, men som kanskje kan bli en del av konfiguratoren alle kunder har adgang til.

Defender klarer jo å nå nye rekordsalgstall år etter år, uten at modellen i seg selv blir ny, men fordi Land Rover klarer å gi den nye finesser og nye egenskaper og – ikke minst – bygge opp imaget.

Og nå har ingeniørene altså innført en «flight mode».

Det er ikke en gang i overført betydning.

Førermiljøet har selvsagt et mylder av knapper. Flight mode er en ny funksjon som sikrer behagelig landing i sanddynene.

Den er det som navnet sier!

Teksten i pressemeldingen beskriver den slik: «Flight mode regulerer automatisk dreiemomentet til hvert hjul når alle er i luften, for å sikre en behagelig landing og for å beskytte drivlinjen».

Fra nå av: Ingen skikkelig test av en Defender uten å ha utført et skikkelig hopp.

Dette er en av de få påmeldingene som representerer full fabrikk-innsats denne gangen. Men hva som ikke går frem, er i hvilken grad Bowler er med. Det måtte jo vært en grunn til at Land Rover kjøpte off-road racing-spesialisten Bowler for fem års tid siden.

Årets Dakar går fra den 3. januar til den 17, på kryss og tvers gjennom Saudi Arabia. Til sammen 8.000 km. 80 timer blir ren konkurransekjøring mot klokka – men bare det å komme seg frem på en eller annen måte – og glem klokka! - vil kreve minst like mye innsats og energi.

Teamleder, Ian James.
Powered by Labrador CMS