-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Fire nye småbiler fra VW-konsernet
Cupra Raval kommer først
Cupra Raval slippes først når VW-konsernet på nyåret ruller ut fire småbiler på en splitter ny plattform. De tre andre er VW ID. Polo, VW ID. Cross og Skoda Epiq. Her kommer første rapport fra noen mil bak rattet i Raval.
Med karosseriet kamuflert og interiøret delvis tildekket bærer det ut på veinettet nær Martorell, der Cupra holder til. Veien opp i de nærmest trafikkfrie høydedragene utenfor Barcelona blir stadig mer svingete samtidig som bilen vi følger skrur opp farten.
Fyren foran har kjørt samme veistrekning allerede flere ganger denne dagen og lar fartsskiltene passere i et tempo som får dem til å framstå mer som dekor en påbud langs veien.
Orientert mot entusiaster
Å følge på byr ikke på problemer. Bridgestones Potenza Sport nærmest limer Cupra Raval til asfalten, og milene på spansk asfalt har mer preg av å lokke fram de beste egenskapene i en sportsbil enn å avsløre at firedørs Raval har små, urbane familier som målgruppe.
I målgruppen består også av entusiaster, og som Cupra-navnet tilsier – det har opprinnelse i Cup Racing hos Seat – er ikke oppsettet på dette som viser seg å være toppmodellen i Raval-familien uten betydning for entusiastene. De strekker gjerne betalingsvilligheten litt ekstra for å få mer ytelse og mer personlighet.
Bygd for å yte
Produsenten legger heller ikke skjul på at senket chassis med 15 millimeter i kombinasjon med spesielt tunet oppsett av fjæring og demping og mer progressiv styring, gjør at Raval stikker seg fram som den klart mest sportslige av de fire, i hvert fall foreløpig.
Raval henter navnet fra Barcelonas mest ikoniske og dynamiske distrikt.»
Fyren i passasjersetet sitter der for å passe på at vi ikke tar bilder, svarer stort sett med enstavelsesord og lukker munnen når spørsmålet om batteristørrelse og bilvekt luftes.
I det hele tatt befinner det meste av detaljinformasjonen om Raval og de tre brødrene på VWs nye MEB+ plattform seg fortsatt innenfor konsernets vegger. Men en del er i det minste klart før Raval lanseres i februar og VW ID. Polo følger noen få uker etter. Utpå våren er det klart for visning av Skoda Epiq, en bil på størrelse og ikke ulik 4,24 meter Skoda Kamiq som får følge av VW ID. Cross.
Så langt bare forhjulsdrift
Bilenes utvendige størrelse blir ganske like, litt over fire meter og ganske like store utvendig som siste fossile Polo i Norge. Bakhjulsdriften forlates og erstattes av forhjulsdrift og rekkevidder antydes rundt 400 til 450 kilometer med største batteripakke, trolig på 56 kWt. Motoreffekt og hjulstørrelse avgjør rekkevidden.
Selv om det meste av dashbordet er tildekket, gjelder det ikke den store multimedieskjermen på dashbordet. Den ikke bare gjenkjennes fra mange modeller i VW-programmet, men oppsettet er mer forbedret en radikalt endret.
Instrumentskjermen derimot må være ny og mye større enn den vi kjenner, og det er fint. Varme i rattet er en selvfølge og bilen vi kjørte hadde elektrisk regulerbare seter.
Mye plass bak
Til å være kun 4,06 meter lang er det overraskende bra plass i baksete, ikke minst takket være muligheten til å stikke føttene under framstolene. Testbilen hadde ikke armstøtte midt i baksetet og derfor heller ikke skiluke, men 40/60 splittet baksete og bagasjerom i to etasjer for å oppnå flatt gulv når bakseteryggene legges ned.
Firlingene, om det går an å bruke et slikt navn på de rommelige småbilene, har hver egen identitet både innvendig og særlig utvendig for å utfylle framfor å stå i konstant konkurranse til hverandre.
I Cupra trer den karakteristiske kobberfargen tydelig fram, bilen har innfelte dørhåndtak og karosseriet et mer sporty preg enn den litt mer tradisjonelle utformingen bildene av ID. Polo viser. Lyssignaturen foran og bak skiller seg fra de tre andre, og du er aldri i tvil om at en Cupra ligger foran.
Demme opp for konkurrentene
Bilenes utvendige størrelse blir ganske like, litt over fire meter og ganske like store utvendig som siste fossile Polo i Norge.»
MEB+ prosjektet knyttes naturligvis til å kunne tilby en nullutslipps bilserie i størrelse og pris under VW ID.3, Cupra Born og Skoda Elroq. Tre grunner ligger opplagt i dagen: Flere av konkurrentene har allerede slike biler i salg. Samtidig er de nødvendige for å gjøre elektriske drivlinjer tilgjengelige for flere lommebøker og før kineserne fyller dette tomrommet i markedet.
Raval henter navnet fra Barcelonas mest ikoniske og dynamiske distrikt. Tre lanseringsmodeller av Raval kommer først:
Dynamic med 210 hk motor oppgis med 450 km rekkevidde som innsteget til Raval-familien.
Dynamic Plus har samme motorytelse og rekkevidde, men mer utstyr, Matrix LED lyspakke, Sennheiser lydanlegg med 12 høyttalere, mer sportslige seter og mer intelligent parkeringsfunksjon.
VZ Extreme med 226 hk troner på toppen modellrekken med eget sportsoppsett, slip-differensial, 10 mm bredere sporvidde og mulighet å slå stabiliseringsprogrammet helt av for å løfte kjøreopplevelsen innenfor egne ferdigheter. Hjuldimensjonen økes til 235/40 profil på 19 tommere. Og ja, den har 26 hk mer motorkraft enn eksempelvis VW Polo GTI hadde for fem år siden.
Rimeligere enn dagens ID.3
Cupra oppgir prisstart i Europa til 26 000 euro hvilket blir 308.000 kroner. Men om den norske momsgrensen blir på 300 000 i kommende budsjettperiode, er det bare å trekke fra europeisk moms (20 prosent) og prisen havner rundt 250.000 kroner.
Rimeligste Polo og Skoda prises trolig under dette nivået.
Så er det verd å merke at trilling-suksessen VW e-UP, Seat Mii og Skoda Citigo iV bare var 3,60 meter lange, hadde 82 hk motor, mot slutten 258 km rekkevidde, koster rundt 200 000 kroner – og ble solgt i rett over 15 000 eksemplarer i Norge.
Det betyr at ettersom prisen på batteripakkene er på full fart nedover, bør det kunne ventes oppfølgere til de tre nevnte til priser rundt 200 000 kroner. Hvis ikke tar kineserne det markedet nå som blant annet BYD både bygger produksjon i Europa og i tillegg er i ferd med å kopiere de japanske Kei-bilene.
OPPSUMMERT
Strålende småbil å kjøre, godt pakket, mer enn rask nok og stiller med rekkevidde til å dekke de fleste behov.
Cupra Raval
| Pris Europa fra | € 26 000 (NOK 308 000) |
| Pris i Norge | Ikke klar |
| Plattform | MEB+ |
| Motortype | El//210/226 hk - 290 Nm |
| Drivlinje | 1A, framhjulsdrift |
| Toppfart | 175 km/t |
| Batteri, NMC - netto | 56 kWt |
| Rekkevidde (estimert) | 400 - 450 km |
| Dimensjoner (L/B/H) | 405/178/152 cm |
| Akselavstand | 260 cm |
| Bagasjerom foran | Ingen |
| Bagasjerom bak | Ikke kjent |
| Garanti/km | 5 år/100 000 km |
| Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
| Miljøklasse | A |
| Kilde: Produsent |