-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Firlinger fra VW-konsernet
Den urbane bilfamilien
Electric Urban Car Family består av fire helt nye modeller fra tre merker på felles plattform. Alle vil være på plass i Norge i løpet av 2026.
- Alle kjøretøyene i Electric Urban Car-familien er basert på én plattform og bringer teknologier fra høyere segmenter til innstegsklassen. Fra den nye Travel Assist med filskiftfunksjon og trafikklysgjenkjenning til standard hurtiglading og smarttelefonen som bilnøkkel. Samtidig er de helt forskjellige i design og karakter, sa VW-sjef Thomas Schäfer til åpningen av IAA Mobility i München i høst.
- Dette er fremtiden for elektrisk mobilitet i byen – og den starter her, la han til.
Firlingene
Med fire splitter nye modeller på den forhjulsdrevne MEB+ plattformen tetter VW-konsernet elbilhullet for mellomstore småbiler, det vil si modeller rundt fire meter lange. Halvparten av de 12 mest solgte i EU/Efta/UK i årets åtte første måneder var biler på denne størrelsen.
De fire er VW ID. Polo/ID. Polo GTI, Cupra Raval, Skoda Epiq og VW ID. Cross og alle skal produseres i Spania. Raval kommer først, har verdenspremiere i februar og importør Harald A. Møller håper å ha demobiler på plass i mai. Kundebilene kommer sannsynligvis rett etter sommerferien, tror Alexander Ulvestad Hjermind, kommunikasjonssjef for Skoda og Cupra.
Holder på kjente merkevarer
Det er egentlig helt naturlig at VW-konsernet ikke vraker sterke merkevarer som Polo og Cross, men viderefører dem med elektriske drivlinjer.
ID. Polo som i konseptversjon bar navnet ID. 2all, følger bare få uker etter Raval, mens by-SUV-en Skoda Epiq Europa-lanseres 19. mai.
Dette er fremtiden for elektrisk mobilitet i byen.»
Uten å gå i detaljer har Skoda ved flere anledninger skrytt av hvor praktisk Epiq kommer til å være og at bagasjerommet laster hele 475 liter.
Bare forhjulsdrift
Motorene med ytelse på henholdsvis 210 og 226 hk i Cupra driver forhjulene og det er allerede kjent og at den største energipakken blir et NMC batteri på 56 kWt. En mindre LFP-pakke på 38 kWt antydes også. Med største batteri havner rekkevidden mellom 400 og 450 km, avhengig av motor- og hjulstørrelse. Tekniske data vil med noen unntak være identiske for alle modellene på plattformen.
Dette er en bilstørrelse som historisk har solgt bra i Norge med VW Polo, Ford Fiesta og Toyota Yaris som de viktigste. Nå er bare Yaris tilbake av de tre nevnte. Skyhøye engangsavgifter har gjort fossile biler nærmest uinteressant i privatmarkedet.
Mange valgmuligheter
Det mangler ikke på modeller å velge blant i den såkalte B-klassen, de fleste nå elektriske. Men interessen for biltypen har stupt de seneste årene, fra 13,2 prosent av samlet personbilvolum i 2010 til rett under tre prosent så langt i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Dette kan endre seg om et senket momsgulv for elbiler ender på 300.000 kroner i 2026 og null kroner fra 2027. Da vil alle elbiler fra 500.000 kroner og oppover over natten bli 50.000 kroner dyrere og biler mellom 300.000 og 500.000 kroner prisøker mellom null og 50.000 kroner allerede fra årsskiftet.
Pris fra 250.000 kroner?
Det kan igjen gjøre at biler i Polo-klassen interessante ved at de fleste av dem allerede befinner seg under momsgrensen i 2026 og at flere av de nye firlingene fra Volkswagen/Skoda/Cupra også vil havne der.
Med tanke på at VW ID.3 koster fra 310.000 kroner og Skoda Elroq 50 fra 298 240 kroner, begge priser ex frakt og levering, så må de fire nykommerne i ikke altfor stor grad prisoverlappe storebrødrene. Så langt har Cupra antydet startpris på 26 000 euro (308 000 kroner) i Europa, men prisen er inkludert moms, så ex europeisk moms faller prisen til rundt 250.000 kroner.
Der befinne også mange av konkurrentene seg. Eksempelvis prises nye Fiat Grande Panda fra 249 900 kroner inkl. levering.