-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mercedes med brenselcelle til Norge
Mercedes setter i gang serieproduksjon av B-Klasse F-Cell, en elbil drevet av brenselceller. Snart kan du få den på norske skilter.
Nå er det kanskje en mild overdrivelse å kalle dette en serieproduksjon, men fra våren 2010 skal Mercedes lage en serie på 200 eksemplarer ved sitt anlegg i Sindelfingen.
Tyskland og USA blir blant de første markeder, men kryss i taket! Det gjør også Norge.
Hit kommer ca 10 eksemplarer innen neste sommer, og disse skal leases til utvalgte kunder for en prislapp på mellom åtte og ti tusen kroner per måned. Her ligger det uante PR-muligheter for en tilfeldig Fredrik H eller en Petter S!
Hjertet i B-Klasse F-Cell er en elmotor drevet av en såkalt brenselcelle som produserer elektrisk kraft om bord i bilen. Det eneste som kommer ut i den andre enden er rent vann.
Sandwich
Det meste av drivverket plasseres i det såkalte sandwich-gulvet i B-Klasse. Dermed blir komfort og bagasjeplass som i modellene med forbrenningsmotor.
Motoren yter 100 kW (136 hk) og har et maks dreiemoment på 290 Nm. Rekkevidden per fylling er 400 km, og Mercedes sammenligner kjøreglede og dynamikk med en tilsvarende bil utstyrt med 2-liters bensinmotor.
Forbruket er derimot beskjedent – det tilsvarer 0,33 liter diesel på mila. Kulde skal heller ikke være noe stort problem, den såkalte ”stacken” skal kunne fyres ved minus 25. Optimal arbeidstemperatur for systemet er 80 grader.
HyNor
Det er hydrogen som gir næring til brenselcellen, og vannstoffet lagres i tre tanker under et trykk på 700 bar. Hver tank rommer i underkant av 4 kg hydrogen i gassform.
Norge er et av få land som har en viss infrastruktur for hydrogenbiler, det såkalte Hy-Nor-prosjektet som skal gjøre det mulig å kjøre en hydrogenbil mellom Oslo og Stavanger. Det er nok årsaken til at vi blir med i det eksklusive selskapet i denne tidlige fasen.
LES: Vi har kjørt på hydrogen i Norge
Daimler fortsetter å investere i forskning og utvikling tross tøffe tider i bilbransjen.
B-Klasse F-Cell er forløperen til det selskapet håper blir en serie miljøbiler i 2015, med tre alternative drivkilder – ren batteridrift, elmotor med brenselcelle og elmotor med såkalt ”range extender”.
Vi møtte teknologien i CONCEPT BLUE ZERO på årets Detroit-utstilling