- Skift olje litt oftere

- Å skifte olje oftere enn bilens serviceintervaller indikerer, er både en rimelig forsikring mot kjedelige motorproblemer – og et viktig bidrag til økt levetid for motoren din.

Publisert Sist oppdatert

Det sier teknisk sjef Knut Arild Lotterud i MA (Motorførernes Avholdsforbund) (bildet). Han fortsetter:

- Derfor anbefaler vi folk å skifte olje gjerne på halvparten av det oljeskiftintervallet som er anbefalt for den aktuelle modellen.

- Både bil og motor lever et tøft liv i Norge, med ganske andre klimatiske og topografiske forhold enn lenger sør i Europa, der mange av bilene er utviklet og produseres.

- Store og raske temperatursvingninger, og mange korte kjøreturer med halvkald motor stiller helt andre krav hos oss, sier Lotterud.

- Typisk for Norge er mye kortere kjørestrekninger pr. tur enn i mange andre land. Dette betyr flere kaldstarter. Da kommer det mer drivstoff inn i motoren enn normalt, og overskuddet av dette havner i oljen, sier Lotterud i MA, som er klar i sitt syn:

- Jeg har alltid halvert de anbefalte oljeskiftintervallene. Sier instruksjonsboken 15.000 kilometer – som på min nåværende bil – så skifter jeg ved hver 7.500 kilometer. Det er ikke her kostnadene ved bilholdet ligger, konstaterer han.

- Vi ser en tendens til at flere og flere motorer havarerer, fordi oljen er både utslitt og oppblandet.

Det største skrekkscenariet er kanskje når man kjører på ferie på kontinentet, og enkelte steder med hastigheter på opptil det dobbelte av norske fartsgrenser. Da stilles det ganske andre krav til oljen, ikke minst til kjøleevnen.

Er oljen da mye slitt, og det kanskje er lite igjen av den, kan veien til totalhavarert motor være ubehagelig kort. Hyppigere oljeskift er en billig forsikring mot problemer, og er derfor en svært rimelig måte å øke både driftssikkerhet og levetid på, fastslår MAs tekniske sjef.

Rense og beskytte

- Oljens oppgaver er å beskytte, kjøle og rense. Den skal smøre bevegelige deler, ta opp sotrester fra forbrenningen, og bidra til riktig arbeidstemperatur i motoren. Etter som kjørelengden øker, blir oljen gradvis slitt, og får dårligere evne til å løse oppgavene sine.

Tøffe klimatiske forhold og korte kjørelengder pr. tur, øker slitasjen ytterligere. Dermed får man like mye sotavleiringer og kondensdannelser inne i motoren nå som noen gang før.

- En følge av dette kan bli delvis tilstoppede kanaler i toppen, som samtidig er den delen av motoren som er lengst unna oljepumpen, sier Alf Finjord, ansvarlig for PitStop Service, Vianor-kjedens tilbud om enklere bilservicetjenester.

- For oss er dette først og fremst et tilleggstilbud til våre eksisterende kunder, men vi ser jo at mange i tillegg er glade for at vi tar opp igjen et nærservicetilbud som i større og større grad er blitt borte fra bensinstasjonene, slutter Alf Finjord.

(Kilde: Pressemelding)

Powered by Labrador CMS