Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse
Testvurdering og poeng

Tett tysk statusduell - del 2

Den nye E-Klasse har fått en mer sportslig appell. Likevel har ikke Mercedes-Benz forlatt det tradisjonelle i altfor stor grad, verken i ut- eller innvendig design. BMW 520 bærer alderen godt, og vi røper ingen hemmelighet når testen bekrefter at kjøreegenskapene fortsatt tåler konkurranse. Alt i alt får vi en meget tett kamp – og begge duellantene står oppreist etterpå.

Publisert Sist oppdatert

- Til del 1

Solid fraspark

Vår 520-testbil har «norsk» ytelse, det vi si at den er strupet ned fra fabrikkens normale motorytelse på 177 hk til 163 hk av hensyn til norske avgifter.

Dette har liten betydning i praksis, våre testmålinger viser nærmest identiske akselerasjonsverdier sammenlignet med E-Klassens 170 hk.

Men vi klarer ikke å kopiere fabrikktallet når det gjelder null til hundre i noen av bilene.

BMW-motoren gir vesentlig raskere respons i "sport"-modus, som du legger inn ved å vippe gearspaken til venstre.

De to motorene viser overraskende ulike forbrukstall. Til tross for at vår BMW er helt ny, altså ikke innkjørt ennå – og derfor kan forventes å ha et høyere forbruk – fremstår E-Klasse som den klart mest drikkfeldige.

Mercedes-Benz gjør et vesen av det lave forbruket på E 220 CDI, men det er med manuell gearkasse. Her, med den «gamle» femtrinns automaten, oppnår vi et testforbruk som ligger hele 11 prosent høyere enn på 520d.

Som mange av BMW-modellene etter hvert gjør, står også vår testbil på punkteringsfrie dekk. I tillegg til sikkerheten dette gir ved punktering, sparer det også plass under bagasjerommet.

Plassen i de to bilene er ellers ikke veldig ulik, men det er verdt å nevne to forskjeller: Det er målbart bedre benplass i baksetet på 520, mens bagasjerommet er lettere å utnytte i E-Klasse.

Det er trangt mellom hjulhusene i 520, slik at den effektive lastebredden er 18 cm større i E-Klasse.

Det er sikkert

Sikkerheten er suveren i E-Klasse. Etter dagens standard i denne klassen burde vi gitt en blank tier, men har holdt igjen et halvt poeng for å gi rom for ytterligere utvikling.

Vi nevner detaljene som vår E-Klasse byr på, men som BMW 520 ikke har: Attention Assist som holder ditt kjøremønster under oppsikt og gir signal ved tegn som tyder på at du er ukonsentrert eller trøtt.

Videre har bilen automatisk avstandsholder som også bremser når avstanden blir for kort, og aktivt panser som spretter opp i bakkant ved fare for fotgjengerpåkjørsel.

Vår E-Klasse har også ryggekamera, men her savner vi linjer i skjermbildet som viser bilens plassering. Det skal bli interessant å se hvor mye av slike snacks som er på plass når BMW kommer med sin nye 5-serie neste år.

To detaljer er verdt å nevne som kom frem under våre testmålinger: BMW 520 med sine Goodyear-dekk har meget kort bremselengde, nesten to meter kortere enn E-Klasse på sine Conti-dekk.

E-Klasse viser forbausende liten misvisning på speedometeret, her har du ikke 10 prosent «å gå på» for å unngå at fotoboksen fanger deg.


LES VIDERE:

- Til del 1

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng BMW 520d

- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz E220

Powered by Labrador CMS