-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sedate sedaner
Disse duellantene har fire fellesnevnere
Sedaner i familiebilklassen er vanligvis ikke publikumsfavorittene her hjemme, det er stasjonsvognene som dominerer.
Når nykommeren Suzuki Kizashi bare finnes som sedan med 2,4-liters bensinmotor, måtte vi derfor tenke litt utenfor de faste rammene for å finne en passende motkandidat.
Subaru Legacy 2.5i sedan er ikke en bilmodell som den norske importøren har markeds-ført aktivt, men den finnes i prislisten. Dessuten er det 10-15 forhandlere som har hatt bilen i sine lokaler siden lanseringen i oktober i fjor.
Utvendig design er ikke vesensforskjellig, noe som understrekes av at bilene har tilnærmet samme farge.
Begge er «tøffe i trynet», med dynamiske linjer, og fronten og grillen har sine klare merke-særtrekk.
Bakparten er noe mer sportslig på Kizashi enn på den mer sedate Legacy, spesielt på grunn av førstnevntes antydning av en spoiler på bagasjelokket og med to tre-kantede eksosrør.
Skiller på plass
Sett fra førersetet er det forbausende lik sittestilling og sittekomfort i de to bilene. Høyrebenet finner god sidestøtte mot midtkonsollen, samtidig som venstrefoten parkeres på en bred, god fothviler.
Begge førersetene har dessuten korsryggstøtte. Setene i Legacy er i mykeste laget for de to staute testførerne, men sittestillingen kan optimaliseres takket være vinkelregulering av sitteputen. Kizashi har ikke slik vinkelregulering, bare opp og ned på førersetet.
Kizashi er en mindre bil enn Legacy, nærmere bestemt 8 cm på lengden og 5 cm på akselavstanden. Dette gir seg naturlig nok utslag i både bakseteplass og bagasjevolum.
Benplassen bak skiller 3,5 cm i favør Legacy, og det er nok til at det er akseptabel plass for tre voksne i baksetet.
Bagasjerommet er 25 liter mindre i Kizashi, men til gjengjeld er bakseteryggen delt og kan legges ned, altså er den mer fleksibel. Legacy har fast bakseterygg, men med luke for ski eller andre lange gjenstander.
Takhøyden er ikke overvettes imponerende verken foran eller bak, spesielt ikke i Kizashi, men den må vurderes i lys av at begge bilene har takluke.
- Testvurdering og poeng Subaru Legacy
- Testvurdering og poeng Suzuki Kizashi
Først publisert i Bil nr 8/9-2010.