Chevrolet EN-V

Chevrolet Spark EV

Chevrolet Spark EV

GMs fremtidsvisjoner

Med Puma viser GM hvordan de ser for seg personlig transport i 2030. Men de har også noen ideer for en nærere fremtid.

Publisert Sist oppdatert

BilNorges faste lesere vil nikke gjenkjennende når vi nevner begrepet Puma eller EN-V, forkortelsen for Electric Networked-Vehicle.Dere som ikke husker vår tidligere omtale, kan klikke her for å lese denNå forteller selskapet at de har besluttet at disse fremtidsmaskinene skal markedsføres som en del av Chevrolet-familien, og at de ønsker å delta i prosjektet i forskjellige megacities for å utvikle teknologien.Mer bil
Samtidig bedres batterikapasiteten for å gi kjørelengde på inntil 40 km – nok til å dekke dagsbehovet for mange bosatt i storbyer.Intelligens
Via trådløs forbindelse kan førere og passasjerer kommunisere håndfritt med venner og kolleger mens de tar seg frem i trafikken.Evnen til å kommunisere med andre kjøretøy og med omgivelsene, åpner også for å kunne eliminere kollisjoner, og for enkelt å finne ledige parkeringsplasser i nærmeste omgivelse.Det åpner også for muligheten til å redusere køer ved automatisk å velge raskeste rute basert på sanntids trafikkinformasjon.Ny gnist
Men GM jobber også med rene elbiler, og forteller nå at kompakte Chevrolet Spark EV skal lanseres på en del markeder verden rundt i løpet av 2013.Den er basert på prototyper som er testet ut i en rekke land – som Sail EV i Shanghai, Cruze EV i Korea og Beat EV i India.Foreløpig er det sparsomt med detaljer rundt den elektriske småbilen, bortsett fra at den får en avansert Li-ion-batteripakke.SE GMs FREMTIDSVISJON:

Powered by Labrador CMS