Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA
Mercedes-Benz Concept GLA

Mercedes svarer BMW – igjen

Den nye GLA går rett i strupen på BMW X1 og er enda en av de mange nye modellene som gjør det vanskelig for Mercedes-Benz å forklare hvorfor de ligger etter konkurrenten. Debut i Shanghai.

Publisert Sist oppdatert

Shanghai er en naturlig bakgrunn når Mercedes-Benz lanserer sin nye GLA. De kaller den riktignok konsept, men det er bare koketteri. Denne skal produseres og er et viktig våpen i arsenalet til Daimler. De akter jo å bli størst av de tre tyske premium-produsentene.

Slik den står på standen, når utstillingen åpner, vil den ha en 2-liters firer på 208 hester, syvtrinns dobbelclutch-kasse og firehjulsdrift.

Den måler 438 cm i lengden og er 157 cm høy mens bredden er rett under to meter. Den minste SUVen til Mercedes, eller CUV som de kaller den. Ikke fordi de lesper, men fordi de insisterer på at dette er en crossover.

Konseptbiten dukker opp i et litt uvanlig interiør – nesten 20 meter håndsydde sømmer for å holde orden på alle restene av de døde kuene, er ett element. Laserbaserte hovedlys (er LED gammelt allerede?) med innebygde prosjektører er et annet.

Det betyr at med denne bilen kan du gjenoppta oppgavene til Bygdekinoen, men du behøver ikke lenger rigge. Det holder med en stor vegg, så kan du vise film eller video rett fra bilen.

Bokstavelig talt, for på taket er bilen utstyrt med to HD kameraer – som du også kan putte i lommen og ta med deg.

Dersom dette blir en trend er jeg redd YouTube kommer til å sprekke på grunn av enda flere russisk-type trafikksituasjons-videosnutter.

Men den seriøse delen av denne presentasjonen er at Mercedes-Benz endelig begynner å nærme seg et formspråk som henger på greip og som følges ganske konsekvent nå. Det eneste problemet er at noen kan oppfatte det som om koreanerne var der først.

Men innslagene langs sidene, som en laaang kile som avsluttes noen kilometer bak bilen, sammen med C-stolpen som møter en midje som løfter seg svakt bakover, ser ut som en veldig vellykket design.

I Shanghai står den selvfølgelig på 20-tommere, det er ikke sikkert det blir standard, men sammen med de veldig aksentuerte hjulbuene ser det nesten ut som de burde være det.

Bilen ligger inne i det norske Mercedes-programmet tidlig på nyåret 2014, og det vi har sett av priser fra det holdet i det siste tyder på at også her vil importøren få en ny modell med bred appell.

Powered by Labrador CMS