Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014
Retromobile 2014

Påskudd for Paristur

Dersom gamle biler og bilrariteter er dine interessefelt, bør du finne et påskudd for å ta en tur til Paris i helgen. Der arrangeres nemlig årets Retromobile.

Publisert Sist oppdatert

Jeg var på min første Retromobile, gammelbilutstilling, på midten av 70-tallet. Det har blitt noen siden. Årets er den beste – ever! Den varer til søndag.

Før 1980 var det ikke vanlig med gammelbilutstillinger. Du hadde selvfølgelig Beaulieu, men det var mer et marked for gamle biler og deler – egentlig akkurat som nå. Og tilsvarende fantes i USA.

Men gjentagelsen av førkrigstidens store «skjønnhetskonkurranser» dukket opp senere. Pebble Beach har riktignok aner tilbake til 50-tallet, men de første årene hang det veldig tett sammen med Pebble Beach Road Race.

Startet i det små
Forsiktige, lille Retromobile satte nok i gang mye mer enn initiativtakerne hadde regnet med.

Nå er det fem klassiske eventer hver weekend omtrent, men fremdeles har Retromobile i februar en helt spesiell posisjon og betydningen vokser fremdeles.

Vi ser det i år på mange ting. Tre store auksjoner i utstillingsperioden for eksempel. Og da mener jeg store.

Vi ser det på at utstillingen nå er flyttet fra de mindre hallene til hovedhallen på Porte Versailles, det er der de franske bilfabrikkene har sine stands under den virkelige bilutstillingen.

Men vi ser det først og fremst på at årets er den beste Retromobile noensinne.

Herlig blanding
Jeg vet ikke helt hva det er. Kanskje det er fordi det er mange flere «nye» biler enn før, biler man ikke har sett tidligere.

Eller fordi det legges mye større vekt på «dans son juice», eller «oily rag» eller hva nå uttrykket er for biler som bare er godt vedlikeholdt og langt fra restaurert.

Eller fordi det er en meget jevnere blanding mellom youngtimers og oldtimers, mellom det pompøse og det enkle.

Ikke vet jeg.

Jeg vet bare at jeg satte like stor pris på alt, spesialutstillingen om første verdenskrig eller Maharaja-biler, som jeg satte på småstandene til alle dem som fremdeles sørger for at det finnes horn og clutcher og riktig stoff til å trekke gamle seter med.

Klubbmøter
Og de mange klubbstandene – det var 40 av dem – med verdens beste spesialister (hva skulle tekstforfatterne til auksjonsfirmaene gjort uten dem) gir møtet et helt spesielt preg.

Der sitter de med omfangsrike luncher og har produsert nye og nydelige bøker om merket sitt, og alle vet om enda en mulig skatt som har stått på en låve de siste 40 år.

Jeg kan bare anbefale alle som har en millimeters mulighet å finne en unnskyldning og komme seg ned til Paris.

Omfattende
Du vil treffe 400 spennende utstillere på 44.000 kvadratmeter og i hvert fall 500 biler utstilt. Pluss alt det andre. (Selv om jeg ikke kan garantere en levende elefant uka ut. Og jeg har en følelse av at å fyre opp V12 Liberty-motoren i den gamle fartsrekordbilen «Babs», innendørs, det gjør man bare en gang)

Her har jeg bare slengt ut noen bilder som dere kan bla dere gjennom for å få et lite inntrykk av hva det dreier seg om.

Jeg har ikke hatt tid til å tekste dem, synd egentlig – for nesten hvert bilde har en historie. Men jeg skal senere komme tilbake til noen av høydepunktene, og dersom det er noe noen lurer på i forbindelse med et av disse fotoene, så send oss en mail og spør, så kanskje vi finner ut av det.

Og på www.retromobile.com/ finner du flere informasjoner om utstillingen.

Forsøk å få det til!

Powered by Labrador CMS