-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota smiler igjen
Toyota tjener penger i Europa igjen. Og holder fast på målet om 1 million biler i regionen. Dessuten satte de Genève-rekord i ikke-fotogen presentasjon.
Jeg har lenge beundret asiatene, og først og fremst japanerne, for deres såkalte avvikende forretningsår.
Er det nå så smart slik vi gjør, å foreta de siste krampaktige forretningsdisposisjonene oppunder jul, med masse distraksjoner og halv arbeidsinnsats rund baut, for så å føre bøkene i de slitsomme bakrus-ukene etter nyttår?
Er det ikke det som burde vært avvikende, og Asias 31. mars-avslutning som skulle vært normalen? Da har man hodet kaldt igjen, og folk har tid til å kjøre den 13. måneden under full kontroll. For ikke å snakke om hvor mye bedre det er for revisorene å jobbe når dagslyset begynner å trenge på igjen.
God vekst
Tenkte jeg - da Didier Leroy orienterte om Toyotas situasjon i Europa. Han er president for Toyota i Europa og kunne ikke si noe om årsresultatet, for vi er jo ikke ute av mars ennå.
Men han kunne si at i de tre første kvartalene hadde de økt fortjenesten med mer enn 50 prosent, til 327 millioner euro, og selv om de bare går break even i inneværende kvartal (og hvorfor skulle de ikke gjøre det bedre enn som så?), er de allikevel i ferd med å avrunde sitt beste år siden 2007/08.
«Resultatet blir bedre enn selv vi håpet på, det skyldes ikke minst vårt nye interne kost-regime», sa han.
Han ga også klar melding om at selv om målet om 1 million solgte biler i regionen (hele EU, vi andre pluss Tyrkia og Russland, til sammen 56 land) i 2015 står fast, vil han ikke presse frem det for enhver pris. «Bærekraftig vekst i fortjenesten er en nøkkel», sa han.
Og la til, med en liten finte til særlig sine amerikanske kolleger, at «Dette viser jo ganske klart at det går an å tjene penger i Europa».
Akkurat det er en kode verken GM eller Ford har klart å knekke etter kneika.
Hva mer?
Ny småbil
Jo, Toyota viste også sin Aygo, med årets underligste front. Hadde fronten vært lakkert hvit, i stedet for i krom, og resten av bilen blå, ville jeg sett det som et innslag foran avstemning om hvorvidt Skottland skal bli «fritt».
Et stort kryss midt i fleisen er kanskje sjarmerende, men litt for punk for meg.
Det var Citroën som skåret høyest på trynefaktoren i den trillingkampen.
Og så hadde altså Toyota sin futuristiske FV2 der. Nå i lukket utgave, den så ut som et egg med to hjul på midten og et singel i hver ende.
Gjør den skinnende svart, sett den på et like skinnende svart underlag, og pøs på med spoter fra alle kanter.
Da har du ingen grunn til å sparke PR-folkene dine fordi det kom så få bilder av den i bladene!
Hybrid i vekst
FV er så fremtid at den for lengst har passert hybrid-stadiet. Men – for å komme tilbake til sjefen – Leroy kunne fortelle om en skikkelig hybrid-økning i Europa. 156.000 slike ble solgt her i fjor, opp 43 prosent. Med andre ord er hver femte nye Toyota i Europa en hybrid-modell.
Men de regner faktisk med, på sikt, at forholdet skal bli en til en. Samtidig som de altså står på startstreken til å lansere en storskala, kommersiell brenselcellebil.
Kanskje det også har litt med profitt å gjøre? Å ligge forsiktig i forkant?