-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Studenter på lekkert sparebluss
Akkurat nå er en gruppe NTNU-studenter på plass i Rotterdam. De skal konkurrere om verdens gjerrigste kilometer.
Shell Eco Maraton har eksistert i mange år, og alle har sikkert sett bilder av disse ekstreme tubene som kjører herfra til i morgen på en teskje bensin – og lar det bli litt til overs.
Studentene fra NTNU har også deltatt i denne konkurransen i flere år, men i år er første gang de stiller i den såkalte Prototyp-klassen. Det er her vi finner de mest ekstreme konstruksjonene.
Men med seg sydover har de også fjorårets deltaker i det som heter Urban Concept-klassen. Konstruksjoner som likner litt mer på en vanlig bil, og som faktisk ble nummer tre i fjor.
Det er imidlertid deres nyeste prosjekt som gjør at de virkelig fortjener oppmerksomhet denne gangen.
Vekt på design
Bildene forteller klart at dette er noe helt spesielt – for tuben er jo nydelig. Og solcellene på taket, som fremstår som et integrert grafisk element i hele den nydelige designen, sladrer om at dette er noe elektrisk.
Nå har Shell innført konverteringsfaktorer som gjør at man forholdsvis nøyaktig skal kunne avgjøre hvilken bil som bruker minst energi på å gjennomføre de øvelsene som er obligatoriske.
Slik at en elbil skal kunne sammenlignes med en hydrogen- eller trykkluftfyrt eller en bensinmotorisert – og så vidt jeg husker ligger rekorden der på under 0,02 liter per 100 kilometer – eller 5000 km/liter – blir det ikke det?
Satser på seier
Akkurat som sine kolleger som viste sin Formula Student-bil i Trondheim i går, satser disse Fuel Fighterne på topp-plassering. Spesifikasjonene tyder i hvert fall på at de burde kunne plassere seg i toppen.
Hele bilen er bygget opp som et bærende karbonskall, som veier omtrent ikkeno. Motoren, som sitter i bakhjulet, og som er på 25 W- men kan presses opp i 200 – veier ikkeno. De tre karbonhjulene med spesialutviklete Michelin-dekk, nesten uten en eneste friksjon, veier heller ikkeno.
Legger du alle ikkenoene sammen får du 30 kg. Denne bilen, litt over tre meter lang, kan du ta under armen og spasere til Rotterdam med.
Aerodynamisk
Den har en luftmotstandskoeffisient på 0,11 og et totalt frontareal på 0,35 kvadratmeter. Dette betyr at i 30 km/t er luftmotstanden på 150 gram. En slank syklist i samme fart må skyve på luften med 2,5 kg i samme hastighet!
Det er torsdag denne uken de første øvelsene starter, og det hele skal avgjøres søndag. Konkurransen er, skal jeg love, steintøff, men - akkurat som jeg sa om Formel Student-bilen - denne er så smart konstruert og så nydelig bygget at det i seg selv nesten burde være nok.
Hvis den i tillegg yter bra på banen, og Kathya Zhitkova ikke sovner der ute (det er hun som er fører, og dette går ikke akkurat fort skal jeg si – over 30 er du aldri) tror jeg vi kan vente oss sensasjonelle sluttverdier.
Du kan følge teamet på http://ecomarathon.no/ - der finner du også Facebook-siden deres.
Og Eurosport, som er aktivt med, kan du møte på https://sem.eurosport.com/
Shells egen hjemmeside er her http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html. Og dessuten kan du lese mer om satsingen i BIL nummer 7 som er ute hos leserne om en ukes tid.