-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Mild hybrid fra Kia
Kia skal vise en konseptbil basert på Optima på Paris-utstillingen. Det konseptuelle ved bilen er drivlinjen.
Kia Optima T-Hybrid (T for Turbo) drives av en 1,7-liters CRDi turbo dieselmotor, paret med en liten elmotor som henter sin energi fra et 48 Volts bly-karbon batteri.
Drivlinjen gjør at Optima T-Hybrid kan kjøre på ren el-drift i lave hastigheter og under uanstrengt cruising, mens energi som fanges ved retardasjon sørger for å lade batteripakken.
Kia forklarer at de valgte bly-karbon batterier siden disse, i motsetning til Li-ion batterier, ikke trenger aktiv kjøling. I tillegg er de enklere å resirkulere den dagen de er oppbrukt.
Konseptbilen har auto stopp/start og en ny beltedrevet startgenerator som erstatning for den tradisjonelle tenningen, noe som gjør at motoren starter nærmest lydløst.
El-kompressor
48V-systemet gjør det mulig å anvende en elektrisk kompressor i dieselmotoren (tilsvarende systemet vi testet hos Audi i sommer), i tillegg til den konvensjonelle turboladeren. Denne er spesielt nyttig ved lave turtall.
Siden systemet fortsatt er under utvikling går ikke Kia ut med konkrete ytelser i Optima T-Hybrid. Men de lover kraftig reduksjon av forbruk og CO2-utslipp, samtidig som effekten øker med 15-20 prosent.
En standard Optima med 1,7 CRDi-motor på 136 hk har i dag et CO2-utslipp på 128 g/km.
Viktig for fremtiden
- I fremtiden kan vårt milde hybridsystem gi økt effekt og lavere driftskostnader, samtidig som kjøregleden opprettholdes på et nivå Kia-kunder forventer, sier Michael Cole, toppsjef hos Kia Motors Europa.
- Systemet er vår flaggskipteknologi for å forbedre effektiviteten i forbrenningsmotorer og senke de totale utslippene fra vår flåte, sier Cole.
Det foreligger ingen konkrete produksjonsplaner for Optima T-Hybrid, men systemet vurderes brukt i fremtidige Kia-modeller.