-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mild hybrid fra Kia
Kia skal vise en konseptbil basert på Optima på Paris-utstillingen. Det konseptuelle ved bilen er drivlinjen.
Kia Optima T-Hybrid (T for Turbo) drives av en 1,7-liters CRDi turbo dieselmotor, paret med en liten elmotor som henter sin energi fra et 48 Volts bly-karbon batteri.
Drivlinjen gjør at Optima T-Hybrid kan kjøre på ren el-drift i lave hastigheter og under uanstrengt cruising, mens energi som fanges ved retardasjon sørger for å lade batteripakken.
Kia forklarer at de valgte bly-karbon batterier siden disse, i motsetning til Li-ion batterier, ikke trenger aktiv kjøling. I tillegg er de enklere å resirkulere den dagen de er oppbrukt.
Konseptbilen har auto stopp/start og en ny beltedrevet startgenerator som erstatning for den tradisjonelle tenningen, noe som gjør at motoren starter nærmest lydløst.
El-kompressor
48V-systemet gjør det mulig å anvende en elektrisk kompressor i dieselmotoren (tilsvarende systemet vi testet hos Audi i sommer), i tillegg til den konvensjonelle turboladeren. Denne er spesielt nyttig ved lave turtall.
Siden systemet fortsatt er under utvikling går ikke Kia ut med konkrete ytelser i Optima T-Hybrid. Men de lover kraftig reduksjon av forbruk og CO2-utslipp, samtidig som effekten øker med 15-20 prosent.
En standard Optima med 1,7 CRDi-motor på 136 hk har i dag et CO2-utslipp på 128 g/km.
Viktig for fremtiden
- I fremtiden kan vårt milde hybridsystem gi økt effekt og lavere driftskostnader, samtidig som kjøregleden opprettholdes på et nivå Kia-kunder forventer, sier Michael Cole, toppsjef hos Kia Motors Europa.
- Systemet er vår flaggskipteknologi for å forbedre effektiviteten i forbrenningsmotorer og senke de totale utslippene fra vår flåte, sier Cole.
Det foreligger ingen konkrete produksjonsplaner for Optima T-Hybrid, men systemet vurderes brukt i fremtidige Kia-modeller.