-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mild hybrid fra Kia
Kia skal vise en konseptbil basert på Optima på Paris-utstillingen. Det konseptuelle ved bilen er drivlinjen.
Kia Optima T-Hybrid (T for Turbo) drives av en 1,7-liters CRDi turbo dieselmotor, paret med en liten elmotor som henter sin energi fra et 48 Volts bly-karbon batteri.
Drivlinjen gjør at Optima T-Hybrid kan kjøre på ren el-drift i lave hastigheter og under uanstrengt cruising, mens energi som fanges ved retardasjon sørger for å lade batteripakken.
Kia forklarer at de valgte bly-karbon batterier siden disse, i motsetning til Li-ion batterier, ikke trenger aktiv kjøling. I tillegg er de enklere å resirkulere den dagen de er oppbrukt.
Konseptbilen har auto stopp/start og en ny beltedrevet startgenerator som erstatning for den tradisjonelle tenningen, noe som gjør at motoren starter nærmest lydløst.
El-kompressor
48V-systemet gjør det mulig å anvende en elektrisk kompressor i dieselmotoren (tilsvarende systemet vi testet hos Audi i sommer), i tillegg til den konvensjonelle turboladeren. Denne er spesielt nyttig ved lave turtall.
Siden systemet fortsatt er under utvikling går ikke Kia ut med konkrete ytelser i Optima T-Hybrid. Men de lover kraftig reduksjon av forbruk og CO2-utslipp, samtidig som effekten øker med 15-20 prosent.
En standard Optima med 1,7 CRDi-motor på 136 hk har i dag et CO2-utslipp på 128 g/km.
Viktig for fremtiden
- I fremtiden kan vårt milde hybridsystem gi økt effekt og lavere driftskostnader, samtidig som kjøregleden opprettholdes på et nivå Kia-kunder forventer, sier Michael Cole, toppsjef hos Kia Motors Europa.
- Systemet er vår flaggskipteknologi for å forbedre effektiviteten i forbrenningsmotorer og senke de totale utslippene fra vår flåte, sier Cole.
Det foreligger ingen konkrete produksjonsplaner for Optima T-Hybrid, men systemet vurderes brukt i fremtidige Kia-modeller.