-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
To norske team til Eco Marathon
Etter at NTNU i flere år har vært eneste norske som har konkurrert i Shells Eco Marathon, kan vi nå også ønske Høgskolen i Østfold lykke til.
Det var en tid Østfold-skolen var DEN norske Eco Marathon-deltakeren, men så forsvant ildsjelen og begynte å undervise et helt annet sted, og dermed faded det hele ut.
Dessverre, miljøet rundt byggingen og driftingen av den bilen var noe også vi hadde stor glede av. BilNorge pleide å følge innsatsen derfra.
Les: Reportasje fra fjorårets utgave av Shell Eco-marathon
Så kom NTNU på banen, først med en bil i Eco Marathon-klassen, men oppe i Trondheim har de også drevet med Formula Student de siste årene, så der oppe kan man si at bilbyggingen virkelig har skutt fart.
Miljørace
Formula Student er ren racerbil, det er jo egentlig bilene i Eco Marathon også, selv om man vanskelig kan påstå at det dreier seg om fart. Her er poenget å bygge et eller annet, etter ganske strenge krav, som kommer så langt som mulig på en teskje energi.
Tidligere var det greit, da var det snakk om antall kilometer (som regel herfra til månen) på en liter bensin eller diesel. Nå er dette mye mer komplisert for man tillater en rekke alternative drivstoff, derfor regner man om alle energiformer til en ekvivalent slik at prestasjonene kan sammenlignes.
To klasser
Det konkurreres i to klasser, den ekstreme er den hvor bilene ser ut som bananer og hvor føreren, så liten og lett som mulig, ligger. I den andre klassen skal «bilen» se litt mer ut som noe man kan forestille seg på gata.
Både Østfold og Trondheim bygger hver sin nye bil for den siste klassen, Urban Concept heter den, mens NTNU også stiller med bil nummer to som blir en videreutvikling av den de ble nummer 7 med i fjor (bildet øverst).
Drivstoffene blir helt forskjellige. Østfold satser på andre generasjon biodrivstoff, mens Urban Concept-bilen fra Trondheim bruker brenselceller og hydrogen, og deres Prototype-bil har ren eldrift.
Dette er 30. gang Shell arrangerer sin Eco Marathon i Europa. I år finner konkurransen sted i Rotterdam fra den 21. til 24. mai. Minst 3.000 studenter kommer til å stille der for å bemanne et par hundre lag.