Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept
Hyundai Enduro Concept

Hyundai med mc-assosiasjoner

Enduro kaller Hyundai sin Seoul-konseptbil. Ikke mye til felles med en Enduro motorsykkel.

Publisert Sist oppdatert

Hvorfor de kaller bilen opp etter en spesiell form for motorsykling, er ikke helt klart. Bortsett fra at folk som kjører Enduro er ganske tøffe, og det er kanskje det Hyundai ønsker å assosieres med.

Nå har åpenbart designerne tatt litt etter motorsykkeltankegangen også. I hvert fall når det gjelder hjulene og det som ser ut som skjermer. Med litt fantasi kan du kanskje innbille deg at hjulene ligger fritt utenfor karosseriet – når du ser det hele i profil.

Men dette er en firehjuls-sak med hjulene der de pleier å være. Kanskje den står litt høyere enn en vanlig bil – for å skape et inntrykk av terreng-egenskaper. Jeg aner ikke en gang om denne er bygget som en firehjulsdriver.

Smart skuff
Ikke vet jeg noe om bakkeklaringen heller – det eneste jeg har fått opplyst fra den divisjonen er 427 x 185 x 144 cm og en akselavstand på 265 cm.

Og så er det noen bilder av en ganske smart skuff under bagasjerommet. Det ser ut som det er en del av det utstyret som ellers ligger godt skjult under all bagasjen som er stappet inn der bak: kraftuttak, kabler, blekksprut til bagasjen på taket, regntøy, støvler – alt man trenger kjapt og som er et mas å finne frem i all bagasjen.

I hvert fall ville det være den første tanken til en typisk enduro-fyr når han ble presentert en slik skuff.

Men når designerne forsøker å gi rattet et motorsykkelpreg, og fortelle at dørhåndtakene på innsiden gir assosiasjoner til den lille kåpen som du kan finne rundt lykta på en slik sykkel, blir det litt masete igjen.

California-design
Jeg er i det hele tatt ikke overbegeistret for denne bilen. HCD 12 heter den også – Hyundai Design California betyr det, men jeg er kommet litt ut av tellingen. Den forrige jeg husker er fra 2006 og het HCD-10 Hellion, men så dukket HCD-14 opp på Detroit-utstillingen i 2013.

Jeg er sikker på det finnes en forklaring på denne tellemåten, men jeg er ikke sikker på at jeg er veldig interessert.

Tilbake til bilen – jeg tror jeg syns at fronten er lett forbedret i forhold til den vanlige Hexagon-grillen. Den nye spoileraktige profilen som binder grillen sammen i bunnen, gir det hele et helt annet uttrykk – men det er like før man er på grensen til å imitere Lexus – og det er ikke veldig smart.

Det fineste bildet av bilen syns jeg er der vi får den i profil med bakdøren åpnet. Måten det V-formede baklys-clusteret følger med døren opp, er i hvert fall annerledes.

Vi har ikke fått noen ordentlige bilder av interiøret, bare noen design-skisser. Og de er selvfølgelig lekre, men sier ingenting.

Det er selvfølgelig helt uinteressant å bli fortalt at denne er utstyrt med en 2-liters T-GDI turbomotor og 7-trinns dobbelclutch-kasse. Dersom noe sånt som dette noensinne vil bli bygget, blir den selvfølgelig utstyrt med det som er mest passende fra drivlinje-avdelingen på det tidspunktet.

Powered by Labrador CMS