img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Jeep for de mange
NETTKJØRT: Renegade er Jeeps folke-SUV og egentlig en forkledd Fiat bygd i Italia.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Jeeps merkevare står fjellstøtt og er vanskelig å komme forbi når det handler om de barskeste av de barske bilene. Dit du ikke kommer deg med en Jeep, bør du kanskje ikke reise, kunne passet som slagord for merket.

Men det var før Jeep bestemte seg for å bli folkelig og bygge biler for kunder som ikke nødvendigvis så på enhver kjøretur som en utflukt til villmarken.

Visst bygger Jeep fortsatt villmarksbiler, men der er ikke Renegade selv om nykommeren også ser tøff ut, og er mye tøffere enn eksempelvis utgående Compass.

Har begrensninger
Utstyrt med digre hjul ble fristelsen til å prøve terrengegenskapene på en nærliggende skogstraktorvei for fristende. Så jeg la i vei på bart, fast underlag – for å bli stående bom fast i veikanten, selv med riktig innlagt 4x4-program på programvelgeren.

Jeg hadde forsøkt å forsere en halv meter høy kant, og vips sto bilen på to hjul og spant diagonalt – slik alle andre alminnelige firehjulstrekkere gjerne også gjør.

Jeep på Renegades standardnivå er altså ikke det spor bedre enn eksempelvis Mazda CX-5, og de mange SUV-ene med elektronisk styrt firehjulsdrift fra Haldex.

Alt går fint så lenge tre av hjulene har godt grep, men i denne enkle øvelsen, som lett kan oppstå når du står i grøfta med den ene forhjulet på årets første vinterdag, kreves langt mer avansert firehjulsdrift for å komme løs.

Og mer avansert 4WD har naturligvis Jeep, men da må du i Renegades tilfelle velge Trailhawk-varianten med automatgir – og vips koster Jeepen 480.000 kroner og nærmer seg raskt den større og mer avanserte Cherokee-modellen i pris.

Hvis firehjulsdriften er avgjørende for framkommeligheten, så holder det altså ikke med billige og enkle løsninger.

Italiensk amerikaner
Jeep Renegade, med priser som starter på 370.000 kroner (320.000 med drift på bare to hjul), er et ektefødt barn av fusjonen mellom amerikanske Chrysler/Jeep og italienske Fiat.

Så uansett hvor ekte Renegade egentlig er en Jeep, så har bilen aldri på noe tidspunkt satt sine hjul i Amerika. Halvbroren heter Fiat 500 X og har samme plattform og drivlinje, men ser helt annerledes ut. 

Likevel har Renegade noe fascinerende over seg. Først så skiller den seg positivt ut i massen av ualminnelig alminnelige biler. Den ser tøff ut, er god å sitte i både foran og bak, og overraskende rommelig til kun å være 4,24 meter lang.

Det rette karosseriet, bredden på 1,81 meter og total høyde på 1,68 meter, får Renegade til å se langt større ut enn den faktisk er. Det gjelder både innvendig og utvendig.

Bra på det meste
Sammenliknet med kompaktbiler (eksempelvis Golf som er like lang) er bagasjerommet på 351 liter litt snaut, men samtidig stort nok i de fleste tilfeller. Og legger du først ned bakseteryggen sluker bilen et helt lite flyttelass på 1510 liter.

Jeep Renegade kjører overraskende bra til å være SUV. Den er ikke slaskete amerikansk i styringen, men Fiat-presis i hele chassiset og overraskende komfortabel.

Dieselmotoren med 140 hk og seks manuelle gir passer bilen godt, jobber bra på lave turtall og klarte seg med 0,65 liter per mil i testen, 27 prosent over oppgitt forbruk på 0,51 liter/mil.

Som på alle moderne biler har også Jeep Renegade flere førerstøttesystemer som sier fra om du ikke har full oppmerksomhet på kjøringen. Det eneste vi egentlig savnet var radarstyrt cruisekontroll.                                                                 

FAKTA: Jeep Renegade 4x4

Pris 4 WD testbil:

Kr. 410.000

(Pris 2 WD:

Kr. 319.900)

L/B/H:

4,24/1,81/1,68 m

Tilhengervekt:

1500 kg

Bagasjerom (VDA):

351 - 1510 l

Motor:

2,0 l/140 hk/350 Nm

Antall gir:

67 (6A)

0-100 km/t (fabrikk):

9,5 sek

Toppfart (fabrikk):

182 km/t

Forbruk (EU/målt):

0,51/0,65 liter/mil

CO2-utslipp (EU):

134 g/km

Støy 50/80 km/t (målt):

62/65 dB(A)

4x4:

Ja

Garanti:

5 år

EuroNCAP:

5 stjerner (2014)

Konkurrenter: Opel Mokka, Mazda CX-3, Mitsuibishi ASX, Suzuki Vitara, Mini Countryman, Skoda Yeti med flere

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: