Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Evighetsmaskinen

Toyota Land Cruiser har et bunnsolid rykte. Det gjør at den holder seg godt i pris på bruktmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 1-2015.

Toyotas svar på Jeep så først dagens lys i 1951. Tre år senere fikk den navnet Land Cruiser – inspirert av Land Rover – og har opp gjennom årene vært produsert i en rekke generasjoner og utgaver.

Modellen vi kikker på her er J120-generasjonen, produsert mellom 2002 og 2009.

120 var et stort steg fremover fra forgjengeren J90, men selv om bilen fikk en langt mer moderne design, og understell og drivverk var helt nytt sammenlignet med J90, var det én ting Toyota ikke rokket ved; rammekonstruksjon.

Likevel, 120 var bilen som kanskje for alvor gjorde Land Cruiser til en bil man like gjerne kunne kjøre på veien med som i ulendt terreng.

- J120 brakte personbilfølelsen til Land Cruiser. J90 er mer traktor, med svakere motor, stive fjærer og slikt, sier Bård Solem.

Solem er styremedlem i Norsk Land Cruiser Klubb, og er selv eier av en 120.

Ved lansering var det 3-litersdieselen med 163 hestekrefter som var inngangsbilletten til Land Cruiser-eierskap. Mye moment, men også høyt drivstofforbruk kjennetegner kraftverket.

- Dette er ikke bilen for by- og småkjøring. Den bruker mye drivstoff på slik kjøring, sier Solem.

Motoren ble med årene lettere oppgradert, via 166 hestekrefter til 170.

Pass på dysene
Nettopp 166-hesteren er 120-generasjonens største faremoment.

- 166-hesteren, produsert fra 2005 til juni 2007, ble kalt inn av Toyota Norge. De hadde problemer med dysene, noe som kunne føre til motorhavari, sier Solem.

Han mener rundt 90 prosent av de norske 120-bilene ble fikset i forbindelse med tilbakekallingen, og også bruktimporterte biler ble fikset for Toyotas regning her til lands – en regning som fort kunne komme opp i 40.000 kroner.

- Toyota har historikken, så en telefon dit vil kunne bekrefte at bilen har hatt reparasjonen, sier Solem.

For biler med luftfjæring kan alt veisaltet på norske veier skape trøbbel med sensorene. Det kan føre til at fjærene ikke justerer seg.

- Ut over det er det ikke mye annet, sier Solem.

- Men det er jo en japansk bil, så man på passe på rusten, sier han.

- Ramma er ikke galvanisert, så den kan fort ruste, i tillegg til bremsekaliperne. Men det er ikke noe mer rust enn på andre japanere.

Rent teknisk holder bilen seg godt. Motoren er slitesterk og holdbar, og for den hendige hjemmemekaniker er det ikke noe problem å holde bilen ved like selv.

- Det er en enkel bil å skru på, og man kommer enkelt til, sier Solem.

J120 kom også i en tredørs variant, da med kode J125. Den ble ikke offisielt tatt inn i Norge, men det finnes noen få av dem her på berget likevel.

Dette skrev vi:

Faksimile fra Bil 1/2003

Land Cruiser er en nykonstruksjon, ikke bare en ansiktsløftning av foregående modell, men en ting er uforandret: Toyota sverger fortsatt til stiv ramme, som de mener er best når det gjelder å tåle belastningene ved tøff terrengkjøring.

Toyotas 3.0 D-4D-motor, med et dreiemoment på 343 Nm over et bredt turtallsområde, er svært stillegående ved moderate turtall.

Spesifikasjoner Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D

Motor
2982 ccm, R4 turbodiesel

Effekt
163 hk/343 Nm

Drivlinje
5M/4A, firehjulsdrift

Forbruk
1,04 l/mil, 277 g/CO2

Vekt
1940 kg

Dimensjoner (L/B/H)
466/188/184 cm

Bakkeklaring
22 cm

Bruktbilutvalg:
Sjekk bruktbilutvalget for Toyota Land Cruiser på BilNorges bruktbilsøk.

Powered by Labrador CMS