Honda : Honda parer mc og bil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Honda parer mc og bil
Dette er en av de nyhetene vi virkelig gleder oss til i Frankfurt. Hondas lille Bike-Meets-Car flip.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det er morsomt når vi får denne type innblikk i et designstudios virkelige liv.

Hvert år lanserer Honda et ganske virkelighetsfjernt designtema, som de forskjellige studioene da konkurrer om å «vinne». 

Målet med konkurransene er på Honda-prek «å inspirere kreativiteten som en enhet» - samme for meg, så lenge resultatet blir slik som disse bildene antyder.

Honda Project 2&4 Powered by RC213V heter fenomenet, og navnet er jo ganske opplagt når man ser hvor mange motorsykkelelementer som også er bakt inn i denne.

Ikke underlig når vi får høre at denne gangen var det motorsykkeldesignerne i Asaka-studioet som jobbet frem dette konseptet sammen med bildesignerne i Wako. Begge ligger rett i nærheten av Tokyo, der vi jo vet at kreativiteten er litt villere enn i resten av verden.

Inspirasjonen er visstnok først og fremst Hondas Formel 1 bil som vant Mexico i 1965, men inne i konseptet dukker det opp masse mc-relaterte finesser.

Et flytende førersete for eksempel, helt i midten mellom akslene, og med fri utsikt ned til grusen som spruter mellom beina.

Et knøttlite ratt som er montert på en rattstamme som ikke kommer i veien for noe og som bærer et gjennomsiktig instrumentpanel, slik at resultatet blir at føreren ser veien foran uten at noe kommer i veien for sikten.

Og for riktig å legge vekt på mc-forbindelsene – en eventuell passasjer vil oppdage at hun (sannsynligvis) er plassert i noe langt der ute som nærmest kan sammenlignes med en sidevogn.

Öhlins demperne har også motorsykkelassosiasjoner, for ikke å snakke om motoren. Den kommer rett fra en RC213V – forhåpentlig litt nedtrimmet siden den konkurrerte i MotoGP for noen år siden, ellers blir den nok ikke særlig kjørbar.

182 cm er bredere enn de fleste motorsykler, men lengden på rett over 3 meter, og høyden på under en meter, er veldig akseptabelt. For ikke å snakke om vekten: 405 kg. 

Like ved at den også kan registreres som motorsykkel.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: