-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny bil – gamle minner?
Fiat vekker til live et gammelt modellnavn med sin nye sedan.
«Og barnet skal hete …»
TIPO!
Fiat Tipo er en bil en del nordmenn kanskje husker. Produsert fra slutten av 80-tallet, til midten av 90-tallet.
Den rakk til og med å vinne Årets Bil i 1989.
I seg selv var nok ikke Tipo en veldig spennende bil, men når den kom i spesialvarianter som 2.0 i.e. Sedicivalvole kunne jo også den få blodet til å boble på en litt italiensk måte.
«Sedicivalvole», dette flotte ordet, som ruller av tungen som bare italienske ord kan, betyr jo noe så sexy som «seksten ventiler».
Og seksten ventiler finner man under panseret på den nye Tipo også – men omtrent der stopper likhetene.
For nå har Tipo blitt en sedan, ikke hatch.
Bilen er et resultat av Fiats «Ægea»-prosjekt, som er tungt basert i Tyrkia.
Ægea-navnet refererer naturligvis til Egeerhavet, mellom Hellas og Tyrkia, og bilen skal produseres i Bursa, på Tofaş-fabrikken.
Den samme fabrikken hvor den opprinnelige Tipoen også ble produsert (i tillegg til Italia og Brasil), og hvor det i dag allerede produseres hundretusener av Fiat til hele verden.
Den nye Tipo kommer med valget mellom to dieselmotorer og to bensinmotorer, manuell eller automatisk girkasse. Kreftene spenner fra 95 til 120 hestekrefter.
Gamle-Tipoen vinner med andre ord kraftduellen – den nevnte Sedicivalvole spant nemlig 148 hestekrefter ut gjennom forhjulene.
Men det kommer mer fra den nye Tipoen.
Den er nemlig bare starten på Ægea-prosjektet. Det snakkes om at en hatchback og stasjonsvogn står på blokka til neste år.
Salgsstart for nye Tipo er i desember – men det er foreløpig kun i Italia. Deretter vil modellen spres til flere vest-europeiske markeder.