-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Ny bil – gamle minner?
Fiat vekker til live et gammelt modellnavn med sin nye sedan.
«Og barnet skal hete …»
TIPO!
Fiat Tipo er en bil en del nordmenn kanskje husker. Produsert fra slutten av 80-tallet, til midten av 90-tallet.
Den rakk til og med å vinne Årets Bil i 1989.
I seg selv var nok ikke Tipo en veldig spennende bil, men når den kom i spesialvarianter som 2.0 i.e. Sedicivalvole kunne jo også den få blodet til å boble på en litt italiensk måte.
«Sedicivalvole», dette flotte ordet, som ruller av tungen som bare italienske ord kan, betyr jo noe så sexy som «seksten ventiler».
Og seksten ventiler finner man under panseret på den nye Tipo også – men omtrent der stopper likhetene.
For nå har Tipo blitt en sedan, ikke hatch.
Bilen er et resultat av Fiats «Ægea»-prosjekt, som er tungt basert i Tyrkia.
Ægea-navnet refererer naturligvis til Egeerhavet, mellom Hellas og Tyrkia, og bilen skal produseres i Bursa, på Tofaş-fabrikken.
Den samme fabrikken hvor den opprinnelige Tipoen også ble produsert (i tillegg til Italia og Brasil), og hvor det i dag allerede produseres hundretusener av Fiat til hele verden.
Den nye Tipo kommer med valget mellom to dieselmotorer og to bensinmotorer, manuell eller automatisk girkasse. Kreftene spenner fra 95 til 120 hestekrefter.
Gamle-Tipoen vinner med andre ord kraftduellen – den nevnte Sedicivalvole spant nemlig 148 hestekrefter ut gjennom forhjulene.
Men det kommer mer fra den nye Tipoen.
Den er nemlig bare starten på Ægea-prosjektet. Det snakkes om at en hatchback og stasjonsvogn står på blokka til neste år.
Salgsstart for nye Tipo er i desember – men det er foreløpig kun i Italia. Deretter vil modellen spres til flere vest-europeiske markeder.