-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hydrogen fantasi
Toyota snakker om et hydrogen-samfunn. De er ikke snauere enn at de blander inn litt vilter fantasi i dette fremtidsbildet heller. FCV Plus er et bidrag der.
Toyotas Mirai ser jo litt vill ut, men hvis man skal bygge en katalog-modell som er såpass avansert at den går på hydrogen, er det like greit å rope det ut, slik at alle omkring forstår at her skjer det noe.
En Hyundai ix35 med brenselceller er en virkelig avansert konstruksjon – men det er jo ikke noe på utsiden som forteller om det, så hva er da vitsen?
Derfor ønsker de av oss som syns slike biler skal se litt Futurum ut, morsomme innspill som FCV Plus velkommen. Den ser virkelig ut som den kommer fra en annen planet, både i fasong og fargebruk.
På bilutstillingen i Tokyo gjorde Toyota et stort vesen av det ultrafleksible interiøret, der en person nærmest fløt omkring fra sete til sete (det er vel overflødig å nevne at denne skal føres av noe robotaktig – hvor i all verden var rattet?), men de glemte å vise at det faktisk er plass til fire personer der, og at det hele har en ganske smart layout.
Elmotorer i hvert eneste hjul, med en brenselcelle-stack i front og en hydrogen-tank i hekken.
Dessuten skal denne selvfølgelig også kunne bli en integrert del av husholdningens strømnett, slik at den kan kobles til huset og levere strøm til grillen din og til gulv-varmen på badet.
En del av Toyota-visjonen er at når mange nok av disse små enhetene er på plass, vil bilen påta seg nye roller som en del av samfunnets kraftforsyning. «Det vil gi» sier pressemeldingen, «bilen en helt ny ‘meningen med livet’».
Jeg er faktisk litt imponert av målene på dette kompakte konseptet. De mer enn bekrefter inntrykket man får når man ser på den, selv på fotografier blir det helt klart at det nesten ikke er overheng her:
Solide 3 meters akselavstand, men total lengde er allikevel bare 3,8 meter. Dette er mål som er i klasse med hva Zagato klarte for 60 år siden, men som har vært glemt bort siden. Bredden er 175 cm og høyden tyder også på komfort: 154 cm.
Jeg skjønner hvorfor Toyota kalte sin Fuel Cell Vehicle for Plus. Det var mange pluss-elementer i dette konseptet.