-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Store utslag i avgiftene
Regjeringen og samarbeidspartnerne legger opp til dramatiske endringer i bilavgiftene fra 2016. Her ser du hvordan endringene slår ut.
I det opprinnelige forslaget til statsbudsjett for 2016 var det lagt opp til små justeringer i bilavgiftene. Men i de siste dagers hektiske forhandlinger, har det virkelig skjedd dramatiske endringer.
Den såkalte engangsavgiften er satt sammen av fire komponenter – bilens vekt, motoreffekt, samt utslipp av CO2 og NOx.
Dette er endringene Regjeringen og samarbeidspartnerne er enige om:
- Vektkomponenten:
Får et bunnfradrag på 150 kg (innslagspunkt) og reduseres med 5 % på alle trinn. - CO2-komponenten:
Innslagspunktene reduseres med 10 gram på de fire nederste trinnene og 20 gram på de to øverste trinnene. Satsene økes med 10 % for de positive verdiene. - NOx-komponenten:
Økes med 20 % for personbiler, noe mer for varebiler klasse 2. - Effektavgiften:
Alle satser halveres i 2016 og skal fases ut over to år.
Det som er mest dramatisk i dette er punktet om at effektavgiften skal halveres neste år og fjernes helt i løpet av to år.
Dette har vært et ønske fra særlig de europeiske produsentene i årevis. For parallelt med at de har redusert utslippene i sine biler ved bruk av moderne teknologi og hybridløsninger, har de i mange tilfeller oppnådd høyere effekt – noe de har blitt straffet for i form av effektavgiften.
Som eksempel trekker vi frem nye Volvo XC90 T8 som med sin hybride drivlinje har en samlet effekt på 400 hestekrefter, mens CO2-utslippet ifølge EU-syklusen er beskjedne 49 gram per kilometer.
I dag utløser denne modellen cirka 280.000 kroner i engangsavgift. Den avgiften reduseres med 100.000 kroner fra 2016.
Fint for deg som får den nye bilen levert i 2016, men kanskje du burde utsette kjøpet et år til? Fra 2017 blir nemlig effektkomponenten i engangsavgiften fjernet helt.
Generelt er listen over biler som får mest avgiftsreduksjon dominert av tyske merker. Årsaken er at disse bilene, på tross av moderate utslipp, har blitt straffet av effektavgiften.
I motsatt ende av skalaen finner vi biler med mer moderat effekt med relativt høye utslipp.
Her kan du legge inn ønsket bil og beregne de nye avgiftene
Sjekk hvilke biler som får størst uttelling for avgiftsomleggingen