Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V
Honda HR-V

Når David møter Goliat - del 1

Nissan Qashqai innehar posisjonen som etablert SUV, populær og med bred appell. Men etter ti års fravær er Honda HR-V tilbake for å spise av den samme kaka. I vår test ser du hva som skiller de to.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning
SOM FORVENTET
De konservative førermiljøene befinner seg et godt hakk bak byggekvaliteten i eksempelvis den langt mindre og rimeligere Mazda CX-3.
Takk og pris: ingen av dem har klimaanleggfunksjonene lagt inn på hovedskjermen. Honda opererer med eget berøringspanel for varme-/AC-funksjonene, og det fungerer helt greit.

Hondas ryddige og ganske elegant utformede dashbord skjemmes av den harde plasten, mens Nissans mykere plast omkranser et hav av knapper.Jeg sitter ganske flatt og ikke godt nok i HR-V fordi seteputen på førersetet både er for kort og ikke kan løftes i forkant. Vinkelen på førersetet i Qashqai passer min ønskede sittestilling bedre, men slikt er jo ganske så individuelt.Minus for Hondas infotainmentløsning som oppleves hjemmelaget. Nissans er bedre, men langt fra optimalt. Igjen: se hva Mazda får til i biler som er langt billigere enn bilene i denne testen.Nissan Qashqai bygges over felles lest med blant annet den noe større X-Trail samt noen Renault-modeller.
FLEKSIBELT
Rommet under gulvet i bagasjerommet er dessuten så stort at halvannen flykabinkoffert får plass.Hurra for at disse smarte løsningen finnes i flere Honda-modeller!Jeg skrev innledningsvis at Honda er litt kortere enn HR-V (4,29 mot 4,38 meter). Likevel har HR-V best beinplass bak med 71 cm mot 67 cm i Qashqai (målt slik Bil gjør det bak en 1,75 meter høy, og normalt bygd sjåfør).
LES VIDERE:
-
Del 1
-
Del 2KonklusjonTestdataPoeng
Powered by Labrador CMS