Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

Når David møter Goliat - del 2

Nissan Qashqai innehar posisjonen som etablert SUV, populær og med bred appell. Men etter ti års fravær er Honda HR-V tilbake for å spise av den samme kaka. I vår test ser du hva som skiller de to.

Publisert Sist oppdatert

Innledning

SPAREBØSSE
Hondas turbodiesel med 1,6 liter/120 hk/300 Nm ytelse er kjent som en skikkelig sparebøsse. Den innfridde i testen, og imponerte virkelig da det kom til opptanking.

Ikke kan jeg huske at vi i noen test med biler som ikke er hybride har endt på 0,50 liter/mil. Bravo!

Nå skal det sies at heller ikke den 100 kilo tyngre Qashqai (1,6 liter/130 hk/320 Nm) var spesielt tørst med et testforbruk på 0,55 liter/mil. Også det veldig bra for en såpass stor bil.

Alle våre målinger viser at Nissan er den kjappeste, men forskjellene er likevel så små, at jeg utroper Hondas motor til den beste i testen.

Ikke bare på grunn av økonomien, men også på grunn av dens fleksibilitet og evne til å ta seg opp fra krabbefart selv i sjettegir. Turboinnkoblingen skjer mye mykere enn i Qashqai.

At Honda bygger sportsbiler kommer tydelig fram i girskiftet. Mer presist kan det knapt gjøres.

Jeg sier ikke at Qashqai er dårlig – for det er den slett ikke – skiftene skjer bare så langt mer elegant i HR-V.

MANGLER VALG
Dieselversjonen av HR-V kan dessverre ikke leveres i kombinasjon med automatgir. Nissan derimot tilbyr automatgir til den minste bensinmotoren (115 hk) og største dieselmotoren (130 hk), men ikke sammen med firehjulsdrift.

Jeg velger denne gang å ikke bruke mange ord på bilenes kjøreegenskaper. De er så gode som prisen og bilenes høyde legger opp til.

Hondas demper- og styringsoppsett gir den noen pluss, samtidig som Nissan i Qashqai prioriterer komfort.

Til komfort hører også støy, og her kommer Qashqai litt bedre ut i 50 km/t hvor jeg målte 58 mot 60 dB(A). I 80 km/t på samme underlag var målingene identiske med 62 dB(A). I landeveisfart overdøver hjulstøyen lyden fra motoren i begge bilene.

LANGT FRA SELVKJØR
Begge testbilene hadde høyeste utstyrsgrad og var følgelig godt forsynt med eksempelvis soltak, ryggekamera og hjelp til parkering.

Nissan har i tillegg fire kameraer som gjør at bilen kan ses i fugleperspektiv.

Bilene leser farts- og forbikjøring forbudtskilt, men kun HR-V kan programmeres til å følge skiltene. Jeg savnet varme i rattet på begge. Det er kjekt å ha om vinteren.

Både Qashqai og HR-V ser trafikken i speilenes blindsone og har nødbremsesystem som er effektivt opp til cirka 30 km/t.

Testbilene leser dessuten kjørefeltlinjene og sier tydelig fra om du er uoppmerksom, men ingen av dem hjelper deg inn i kjørefeltet igjen om du ufrivillig skulle havne utenfor.

Sånn sett er både Qashqai og HR-V fortsatt ganske langt unna selvkjørende.

På grunn av Qashqais sterke posisjon velger Honda naturligvis å prise HR-V mer aggressivt.

For testbilene, som jeg mener i sum er ganske likt utstyrt, koster Hondaen 316.000 kroner (ekskl. levering og frakt), mens Nissan forlanger 357.000 kroner (også ekskl. frakt og levering) for Qashqai. En prisforskjell på mer enn ti prosent (41.000 kroner) er ikke uvesentlig.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata

- Poeng

Powered by Labrador CMS