Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross Aero GT

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Bell & Ross B-Rocket

Opel Aero GT

Bil fra urmakeren

Det vanlige er at en eller annen eksklusiv bilfabrikk kobler seg opp mot et eksklusivt klokkemerke. Bell & Ross har snudd hele ideen på hodet.

Publisert Sist oppdatert

Dersom jeg en gang skulle finne på noe så underlig som å begynne med armbåndsur, tror jeg et av de fra Bell & Ross ville stå høyt på listen over kandidater.

Fra det første uret kom på markedet på begynnelsen av 90-tallet, har det ikke vært mulig å ta feil. Det er den klokka som ser ut som den er hentet fra instrumentsamlingen i et førkrigs propellfly. Ekstremt vintage, og samtidig ekstremt moderne.

Nå begynner de imidlertid å skli ut litt, lager «åpne» klokker så du kan se ned i maskineriet, og de har kommet med sin egen tourbillon – det begynner kanskje å ta av.

Men fremdeles skal jeg tilgi Bruno Belamich mye, for han finner på andre morsomme ting også.

B-Rocket
Til den store klokkemessa, Baselworld, i 2014 tok han frem en praktfull Harley-Davidson. Den het B-Rocket og sto selvfølgelig ikke der alene – den var bygget i forbindelse med lanseringen av en ny klokkelinje som også het B-Rocket.

Selv om Bruno Belamich, han er kreativ sjef hos Bell & Ross, hadde overlatt denne sykkeljobben til engelske Shaw Speed & Custom, er jeg temmelig sikker på at det er han selv som har jobbet frem årets innslag.

For på nylig avholdte Baselworld lanserte de en ny klokke som heter Aero GT – og hva passer vel bedre da enn en bil med det samme navnet? Det får ikke hjelpe at Opel har brukt det samme navnet før, vi kan ikke vente at en fransk urmaker skal kunne bilhistorien til minste detalj.

En gang i tiden skrev jeg om bilmerker som koblet seg opp mot en eller annen klokkefabrikk for å kunne selge dyre accessoirer. Jeg kan ikke huske at Bell&Ross har vært involvert i den type produktplassering.

Mot strømmen
Derfor er det ekstra morsomt at de går den andre veien, og forteller at «vi trenger ikke fremmede bil-assosiasjoner – vi fikser bilene selv».

Nå sier de ikke at den bilen de presenterte skal produseres, men de oppgir så nøyaktige spesifikasjoner (Audi Turbo V8, 4199 ccm, 610 hk. for eksempel) så man får et inntrykk av at det ikke bare er de to nye klokkene du finner i katalogen.

Nå er det riktignok bare computer-baserte visjoner vi får presentert – men alt er på plass: som 2,9 sekunder til 100, 315 km/t i toppfart, målene: 4696 x 2072 x 1019 millimeter, vekten: 1320 kg, og bremsene og materialene – alt sammen faktisk, slik at det virker som om det bare er å trykke på knappen, så har vi bilen her.

Og den vil åpenbart se ut som en av dagens superbiler, masse lag-på-lag, mase vinkler, cab-forward, solide luftinntak – egentlig syns jeg vel de opprinnelige klokkene deres var både renere og mer karakteristiske, samtidig som de var gjennomført originale.

Men om jeg ikke er overveldet over hvordan denne bilen ser ut, er jeg svært begeistret over at det for en gangs skyld er en klokkefabrikk som viser en bil, og ikke en bilfabrikk som viser en klokke.

Powered by Labrador CMS