Ulf Hafseld i HYOP er svært tilfreds med at hydrogenbilene fortsatt kan bruke kollektivfeltene i rushtrafikken og slipper unna bomavgiftene i Oslopakke 3. På bildet Hyundai ix35 Fuelcell og Toyota Mirai.

Mirai, Toyotas første kommersielt tilgjengelige brenselcellebil. Så langt er det en av dem i Norge.

Kun 23 hydrogen personbiler i drift i Norge.

Hydrogenbiler er eneste kjøretøygruppe som fortsatt har tilgang til kollektivfeltene der elbiler tidsbegrenset er stengt ute.

Bjørn Simonsen i NEL tanker på Oslos eneste fyllestasjon for hydrogen på Gaustad.

I en hydrogenbil gjør brenselcellen hydrogen om til strøm og vann. Selve bilen er elektrisk drevet.

Fortsatt gratis med hydrogen i bomringen

Skal du kjøre gratis i bomringen etter 2018 henvises du til hydrogenbil eller nullutslippsbil med vekt over 3500 kilo.

Publisert Sist oppdatert

Mange elbilister satte i helgen revidert Oslopakke 3 i halsen. Fra 2018 er det slutt på å kjøre gratis i bomringen, rushtidsavgift innføres også for elbiler, og fra 2020 øker satsene.

Riktignok blir det ikke spesielt dyrt: 10 kroner som standardsats og 20 kroner i rushtiden fra 06.30 til 09.00 om morgenen og 15 til 17 om ettermiddagen på virkedager. To år senere, fra 2020, økes satsene med ti kroner for elbiliene uten at de øker for vanlige biler.

Hydrogen unntatt
Hydrogenbiler og nullutslippsbiler over 3500 kilo kjører fortsatt gratis. Avtaleteksten sier dette:

«Det kreves ikke inn rushtidstillegg på lørdager, søndager, helligdager/offisielle fridager og i juli måned/fellesferien). Hydrogenbiler er i denne avtalen unntatt fra betaling i bomringen

Klarere kan det ikke sies. Og skulle du ha klart å skaffe deg en nullutslipps vare- eller lastebil på hvite skilt (over 3500 kilo og batterielektrisk eller hydrogendrevet) slipper også den unna bompengene.

Avgiftsvinner
Hydrogenbilene kjører nå fram som avgiftsvinner. Det foreligger ingen forslag om å innføre engangsavgift eller moms på bilene, de har fortsatt alle elbilens fordeler, slipper unna bompengene og kan kjøre fritt i kollektivfeltene der elbilene på enkelte steder er kastet ut i tidsbestemte perioder.

– Fantastisk at det gjøres unntak for hydrogen, sier generalsekretær Kristian E. Vik i Norsk Hydrogenforum.

Vik mener at det er tvingende nødvendig med gode støtteordninger for å innføre ny teknologi, og at det er helt naturlig at hydrogenbilene gis samme insentivpakke som elbilene fikk.

– Dette er viktig for å ta i bruk hydrogen som bildrivstoff i årene framover, fortsetter Vik.

– Veldig gledelig. Endelig kan vi komme i gang med å bygge hydrogeninfrastruktur for å dekke fremtidens behov, er kommentaren til daglig leder Ulf Hafseld i HYOP. HYOP drifter de fyllestasjonene som leverer hydrogen i dag.

Insentiver som for elbiler
I klimaforliket fra 2012 ble elbilene fredet ut denne stortingsperioden, eller til antallet rundet 50.000. Ingen hadde trodd at insentivpakken skulle ha slik effekt, og nå rundet 90.000 nullutslippskjøretøyer i Norge.

Men den offensive hydrogensatsingen som tidlig på 2000-tallet startet med en planlagt hydrogenvei fra Stavanger via sørlandskysten til Oslo, strandet lenge før veien var ferdig utbygd. I dag er det kun fire operative hydrogenfyllestasjoner for personbiler i Norge; en i Grenland i Telemark, en på Gardermoen (flyttet fra Drammen), en i Oslo (Gaustad) og en på Lillestrøm. Stasjonen på Økern ble lagt ned i vår.

Både NEL og HYOP planlegger utbygging i de største byene i landet og i korridorene mellom.

Tall fra OFV viser at det i dag er 23 hydrogenbiler i Norge, 22 Hyundai ix35 Fuelcell og én Toyota Mirai. Flere produsenter vil i løper av dette tiåret lansere hydrogen/brenselcellebiler for kommersielt salg, og i likhet med bilprodusentenes elbilsatsing, kan Norge bli et testland for hydrogenbilteknologi når infrastrukturen bygges ut.

Powered by Labrador CMS