-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nye BMW-versjoner fra ikke-Alpina
Alpina er en gammel traver. De bygde BMW’er som BMW selv ikke bygde, inntil BMW kjøpte dem opp for tre år siden.
Det startet med at Burkhard Bovesiepen utviklet et dobbelt-Weber sett for BMW 1500 i 1962. Det ble populært. Bovesiepen etablerte en bedrift for produksjonen – de kalte produktet Alpina. BMW applauderte til de grader at når deres biler var utstyrt med Alpina-deler fikk de full fabrikk-garanti, og etter hvert begynte Bovensiepen å bygge komplette biler på basis av biler de fikk fra BMW.
Poenget var at Alpina-bilene som nok kunne se ut som originalene inntil du så litt bedre etter, alltid hadde spesifikasjoner som BMWs egne versjoner ikke hadde. På den måten levde de to ved siden av hverandre i full harmoni inntil BMW kjøpte opp Alpina i 2022.
Utfordrer Villa d'Este
Så skulle den årlige Villa d’Este jålebil-samlingen arrangeres igjen i mai i år. Den har fått en stygg konkurrent i noe som heter Fuori Concorso, som også presenterer prestisjebiler, og som arrangeres ved prestisjeanlegg ved Como-sjøen, bare noen steinkast fra der BMW arrangerer original-forestillingen.

Og hvem dukket opp på Fuoro Concorso i år?
Jo, Bovensiepen-brødrene – faren deres døde i 2023 – med en flunkende ny bil.
En ganske tilbakeholden coupé, men med gode antydninger til en double bubble oppover taket. Riktig – karosseriet kommer fra Zagato.
Men resten kommer åpenbart fra BMW og med de få data som er offentliggjort til nå ser det ut som om det er en M4 som er basis for den nye Alpinaen – som altså heter Bovensiepen.

Provokasjon?
Hvordan forholdet er til BMW nå aner jeg ikke. De nevner faktisk ikke BMW i det hele tatt i pressemeldingen. Logoen på panseret er en annen og Zagato har klart å eliminere dobbelt-nyre-grillen komplett.
Siden brødrene er så tilbakeholdne med å gi detaljer på den nye bilen kan det virke som om forholdet ikke er helt avklart og at noen kan oppfatte det hele som en provokasjon.
Det vi blir fortalt er at dette skal håndbygges både i Italia og hjemme i Buchloe (Bayern, akkurat som BMW), at det tar 250 timer å montere sammen alle delene og at den veier 1.895 kg – mer enn 100 kg over M4. Dessuten har den en toppfart på over 300 km/t, så de har åpenbart fjernet den fartssperren de store tyske fabrikkene legger inn.
Dessuten skal den bygges i begrenset opplag (bombe!).
Hvor begrenset og til hvilken pris skal vi få greie på i Q4, blir vi lovet.