-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
VW-klubb i 50 år
Det er moro når folk er så glad i greiene sine, klubben for eksempel, at de gir ut bok om det. Det har gammelfolkevognistene gjort. Og feirer de første 50 årene.
Allerede forsiden vekker nysgjerrighet: «Historien om verdens eldste Folkevognklubb» heter en herlig 100 siders samling anekdoter fakta og bilder.
Jeg går ut fra at klubben vet det, at det ikke finnes noen eldre. Og det i seg selv er jo ganske utrolig.
Det hele startet med den gamle krigs-restene, Kübel- og Schwimm-wagen, som det faktisk fantes en del av. Såpass mange at det kunne gjøres ganske gode penger på å eksportere dem tilbake til Tyskland.
Hvilket nok dessverre ble gjort i mange tilfeller, dessuten tørket utvalget tyskerbiler som var etterlatt i myrer og bak øde gårder inn – så i 1973 skjedde det en liten palassrevolusjon: man vedtok å åpne klubben også for etterkrigsbiler.
Riktignok bare de som var produsert før 1950, men det var da i hvert fall en ny åpning.
Samtidig endret man navnet fra det opprinnelige: Volkswagenklubben modell 40-45, til det den heter i dag: Veteran VW-Klubben.
Tre år senere lempet man på kravene igjen, da slapp man inn alle Bobler med delt bakrute, men etterhvert er det altså blitt «Norges største klubb for originale og modifiserte folkevogner».
Vi hører om trucklaster fulle av gamle deler, til klubbens eget delelager. Vi hører om den første klubbavisen i 1979 som har vokst seg til en av landets beste klubbaviser. Vi får tur- og treff-historier, både on-road og off-road.
Og vi får mengder med bilder, mange heldigvis av skikkelig glad amatør-kvalitet som virkelig fanger stemningen slik den var i Instamaticens tid.
Jeg aner ikke hvordan du få tak i boken, om den er til salgs eller bare for medlemmene eller om den allerede er «utsolgt». Jeg vet bare at sammen med Ford-M klubbens bok for et par år siden, er dette noe av det hyggeligste som har hendt i klubb-sammenheng i det siste.