Tesla : Vi får en Model Y - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Vi får en Model Y
Elon Musk har bekreftet at Teslas kommende crossover vil bli hetende Model Y.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Model Y blir navnet på Teslas kommende crossover. Det bekrefter Tesla-sjefen sjøl, Elon Musk, på Twitter.

Han avslører samtidig at modellen vil bli bygget på plattformen til den kommende Model 3 (bildet).

Med andre ord; modell-utvalget til Tesla øker fra S, 3 og X til S, 3, X og Y. Ikke helt tilfeldig navnevalg der, altså.

Meldingen kommer ikke lenge etter at Musk fremla Teslas planer for de neste ti år, i det han kalte for «Master Plan, Part Deux». Se på det som Teslas Manifest, Del To. Del én ble fremlagt for ti år siden, der Model S, Model 3 og solkraft blant annet sto på agendaen.

Med oppkjøp av selskapet SolarCity er Tesla enda et steg nærmere å ha kontroll på hele næringskjeden fra solkraft til bilkjøring – særlig nå som «gigafabrikken» for batteriproduksjon er i drift.

Og Model Y er ikke den eneste kommende modellen i Teslas «masterplan». Også en pickup er på vei, og ifølge samme tweet hvor Musk avslører Model Y-navnet, melder han også at en «bus/minibuss/spacebus» er i planene.

Kanskje skal det bli Tesla som faktisk klarer å lage en kul elbil rundt et moderne Type II-konsept – tenk Volkswagen Bulli og Budd-e. VW ser ikke ut til å få ut finger’n, i hvert fall.

Denne vil i så fall være basert på Model X-plattformen.

Musks «masterplan» inneholdt også en pickup-modell. Hverken pickupen eller minibussen har fått noe navn foreløpig.

Kanskje er Musk den eneste som er i stand til å få en pickup til å bli sexy, også?

Utover rene modell-avsløringer inneholdt Musks andre del av «masterplanen» hans tanker om fremtidens bilhold. Faktisk vil Musk at du skal være i stand til å tjene penger på bilen din.

Tanken er at når bilen ikke er i bruk, kan andre låne - eller leie - bilen i korte perioder. En slags Uber, bare uten sjåføren. Og om leietageren parkerer bilen rett utenfor døren din eller fire kvartaler bortenfor, er egentlig ikke så viktig. For Musk ser for seg at man bare kan be bilen komme til seg, når du selv har bruk for den.

Dette er en av mulighetene som åpner seg når selvkjørende biler faktisk blir det: Selvkjørende.

Og når vi først er inne på selvkjøring; Tesla kaller fortsatt Autopilot-funksjonen sin for «beta». For alle som er kjent med IT-språk betyr beta test-fase. Men Tesla sier at beta i Tesla-verden bare betyr at systemet fortsatt har rom for forbedring.

- I det vi kommer til det punkt at en Tesla er omtrent ti ganger så trygg som en gjennomsnittlig amerikansk bil, da fjerner vi beta-merket, skriver Musk i manifestet.

Kort oppsummert, som Musk selv skriver det, inneholder Manifest, Del To følgende:

  • Skape flotte solpaneler med integrerte batterier
  • Utvide den elektriske produkt-porteføljen til alle store segmenter
  • Utvikle en selvkjørende bil som er ti ganger så trygg som en manuelt kjørt bil
  • Gjøre det mulig for bilen å tjene deg penger mens du selv ikke bruker den.

Så får vi se om del to av Tesla-manifestet varer så lenge som ti år. Alle disse punktene er teknisk mulig, men er vi klar for de?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: