-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Fremtidens mikrobuss?
Vi har sett noen fantasier basert på den klassiske VW-bussen. Den som står i Las Vegas er elektrisk, og mer fremtid enn retro.
Mikrobus dukker opp med ujevne mellomrom når Volkswagen deltar på messer rundt omkring i verden.
Den første jeg husker sto på Detroit-utstillingen i 2001. Så var det stille i mange år, før den dukket opp igjen i en mer kompakt utførelse med moderne drivlinjer i 2011.
Og nå står den altså på CES i Las Vegas. Som ren elbil med betegnelse BUDD-e.
Ny plattform
Den er basert på en ny, fleksibel arkitektur kalt MEB, som skal brukes til fremtidige modeller med hybrid eller ren elektrisk drift.
Konseptbilen har elektrisk firehjulsdrift, framme sitter en elmotor som yter 100 kW (136 hk) og 200 Nm mens den på bakakselen leverer 125 kW (170 hk) og 290 Nm. Det gir en samlet effekt på 305 hk, en toppfart på 180 km/t og en 0-100-tid på syv sekunder.
Takket være en batterikapasitet på hele 92,4 kWh har bilen en oppgitt rekkevidde på 533 kilometer (ifølge europeisk NEDC-standard – 233 miles, eller 375 km, ifølge amerikansk EPA-standard).
Hurtiglading
Batteriet kan enten lades via stikkontakt eller induktivt. Med hurtiglader (150 kW) er bilen 80 prosent fulladet i løpet av en halv time – da snakker vi tid og kapasitet på nivå med en Tesla
For øvrig er den utstyrt med mye av den samme teknologien vi har omtalt i forbindelse med BMWs konseptbil, som «gesture control» og «Internet of Things».
BUDD-e har en lengde på 460 cm, så den er relativt kompakt, bare 8 cm lenger enn en Touran. Bredden er 194 cm og høyden 184. Akselavstanden er hele 315 cm, så overhengene er relativt korte i begge ender.
Volkswagen sier ikke et ord om produksjon, så BUDD-e må nok anses som et rent utstillingsvindu for ny teknologi. Men plattformen vil definitivt bli benyttet under en rekke fremtidige modeller fra merkene i VW-gruppen.