Drømmeelbil: Tesla Model X.

Dette er fyllestasjonene som overtar når drivstoffpumpene fases ut.

Stor, ladbar SUV med kort batterirekkevidde er det miljøorganisasjonene minst av at ønsker. Bellona sier tvert nei til å gi biltypen avgiftsfordeler.

Blandet oppfatning blant miljøorganisasjonene til ladbare hybrider.

Hurtigladestasjoner blir det mange flere av i årene framover.

Enkelt å plugge inn hurtigladekontakten.

Grønne biler til alle

Spiser du ikke gulroten så tas pisken fram. I løpet av det neste tiåret kommer de fleste av oss bli å velge nullutslippsbiler – rett og slett fordi det vil lønne seg.

Publisert Sist oppdatert

Er du klar for nullutslippsbilen?

Om du er klar eller ei spiller liten rolle, for om få år har du sannsynligvis intet valg. Det grønne skiftet i samfunnet hvor Norge har sluttet seg til en utslippsreduksjon på 40 prosent innen 2030, tvinger nå transportsektoren til å se mot nullutslippsløsninger.

Miljøgeneral Frederic Hauge i Bellona er under Arendalsuka krystallklar på at selv ikke ladbare hybrider er godt nok, kun null utslipp i form av el eller hydrogen duger.

Klimaminister Vidar Helgesen (H) tok likevel ikke fram pisken under den store elbildebatten initiert av Norsk Elbilforening.

– Jeg mener ladbare hybrider er en miljøsuksess. Undersøkelser viser at halvparten av bruken skjer på strøm, sa Helgesen.

Fra en litt puslete start for 20 år siden ble det først fart i elbilsalget ved starten av dette tiåret. Fete, offentlige incentiver var ikke til hjelp før de store bilprodusentene fattet interesse og lanserte de første attraktive modellene ved inngangen til dette tiåret.

Blandingen av incentiver og modeller som dekker manges bilbehov har gjort Norge til det fremste el- og ladehybridbillandet i verden sett i forhold til folketall og bilsalg.

– 28 prosent av dem som kjøper ny bil velger nå enten elbil eller ladbar hybrid. For Nederland, som er nest best i Europa, er andelen 2,4 prosent, presiserte Helgesen.

– Det skjer nå en heftig teknologiutvikling, og den er drevet av konkurranse. Europeisk bilindustri har ikke stått først i køen for å fremme de mest miljøvennlige løsningene.

– Nå sier Volkswagen at de kommer til å tape i konkurransen med Kina og USA om det ikke satses på el-teknologi, fortsatte Helgesen og presiserte at utslippet fra personbiler tross alt er nær halvert de siste ti årene.

For alle som er bekymret for myndighetenes signaler om innstramming av godene som nullutslippsbilene nyter godt av mente Helgesen at fritak for engangsavgift til 2020 var et tydelig signal om at det skal lønne seg å kjøpe nullutslippsbiler.

I energimeldingen som regjeringen banket gjennom i Stortinget rett før ferien legges det ikke på noen måte ned forbud mot fossilbiler fra 2025 slik enkelte aviser skrev før sommeren, men avgiftene på kjøp og bruk av bensin- og dieselbiler vil bli skrudd slik at det blir direkte ulønnsomt ikke å velge det mest miljøvennlige alternativet.

I tillegg kan kjørerestriksjoner for fossilbiler i de mest sentrale byområdene også være aktuelt virkemiddel for å nå klimamålet.

Bellona ser på de ladbare hybridene og små og lette fossilbiler med lavt utslipp som det ideelles fiende fordi knekkpunktet for CO2-komponenten i kombinasjon med reduksjon av de andre avgiftskomponentene gjør disse bilene svært avgiftsgunstige.

Det eneste som skiller eksempelvis el-Golf og ladehybriden Golf GTE er momsen.

– Det holder ikke å smykke seg med at vi er best i verden. Vi har ikke tid til å dille, og miljøpolitikken tar oss i feil retning. Mål og rammer må settes nå. I 2030 må 1,3 – 1,5 millioner av bilene våre være elektriske, tordnet fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

Marius Holm, leder av miljøstiftelsen Zero, er langt fra like kategorisk.

– Også vi har null utslipp som mål, men er ikke fullt så negative til ladebare hybrider i en overgangsperiode.

– Vi må akseptere at de som velger en ladbar hybrid gjør det fordi elbilen ennå ikke dekker deres behov fullt ut. Vi mener samtidig at knekkpunktet for CO2-komponenten må senkes for å opprettholde et skille til nullutslippsbilene, sier Holm.

Holm er heller ikke negativ til å utsette utfasingen av effektkomponenten i engangsavgiften i påvente av ny måte å beregne forbruket på, slik Subarus administrerende direktør Jan Kåre Holmedal nylig tok til orde for i BilNytt.

Powered by Labrador CMS