Mercedes-Benz : Elbiler fra Mercedes (i Kina) - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img
2 bilder i galleri
Elbiler fra Mercedes (i Kina)
Mercedes har lovet oss en sensasjonell batteribil til Paris. Det går mange andre elbilrykter om den tyske kjempen. Men vi må til Kina for å møte elbiltankene deres i praksis.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er ikke lenge siden vi var i Tyskland og fikk en skikkelig oversikt over elbil-planene til Mercedes fra sjefen selv. 

Da snakket vi ikke bare om rene batterielektriske, men vi snakket induksjonslading, vi snakket hjemmebatterier, vi snakket plug-in hybrid / hydrogen – og mye annet.

Samtidig begynner ryktene om den egne elbil-linjen deres å gå veldig tett.

Mercedes har nemlig registrert en rekke EQ-begreper. Man tror altså at elbilene derfra skal hete MEQ, og så utstyres med et eller annet EQ-navn.

Og da snakker vi ikke bare om bokstavsammensetninger som EQS, som den store MEQ’en da åpenbart skal hete hvis den debuterer som noe tilsvarende S-Klassen.

De har også registrert muntre slagord som EQ Inside eller EQ Boost.

Med dette som bakteppe kan det virke som om Mercedes derved vil distansere elbilen sin vekk fra stjernen, i mye større grad enn BMW har flyttet i-begrepet fra BMW-symbolet.

Men mens vi venter får vi se til Kina igjen.

Der er Denza 400 nettopp lansert – et produkt fra BYD Daimler New Technology Co.

Dette er et selskap, rendyrket for en joint venture-virksomhet, for å skaffe Kina utslippsfrie mobilitetsløsninger, som det heter.

Som altså kommer med en modell som burde kunnet være like rendyrket for Europa – skulle man tro.

Den er serieprodusert, på en BYD-linje i Shenzen, med en oppgitt rekkevidde på 400 km.

Bilen selv er ikke ny, den dukket første gang opp som en ganske avansert plug-in hybrid i 2014, og har et tydelig slektskap med B-Klassen.

Nå har de fått til en batteripakke på 62 kWh i denne bilen, og med sin Smart Electric Drive med et forbruk på 15,1 kWh/100 km, er man kommet enda nærmere en utslippsfri mulighet.

Det er ikke snakk om noen beteselger her, den andre Denza-varianten solgte ikke mer enn 3.000 enheter i fjor. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: