Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid
Porsche Cayenne S e-Hybrid

Kjøremaskinen

Porsche Cayenne S E-Hybrid

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Det er ingen tvil: Hadde ikke prisen vært så høy som den er, hadde Porsche Cayenne gått ut av denne testen som en klar vinner.

For Cayenne imponerer ikke bare på kjøreegenskaper – området hvor vi tradisjonelt forventer knock-out fra Porsche – men hybrid-utgaven av Zuffenhausens største modell har ikke kompromittert på ting som faktisk betyr noe i hverdagen. Bagasjerommet er like stort som Cayenner ellers, og tilhengervekten er imponerende 3500 kilo.

På noen få områder merkes det at Cayenne begynner å dra på årene. Den lave oppløsningen på skjermen i instrumenthuset, er ett eksempel. Mangelen på head-up-display et annet (BMW og Lexus har hvert sitt glimrende HUD).

Men selv om Cayenne erstattes av en helt ny modell neste år, holder den seg ekstremt godt. Interiøret er testpanelets favoritt (selv om de gusjegrønne detaljene kan bli i overkant), og stolene gir ikke bare veldig god støtte; de er også mektig komfortable.

Kostbar godbit
Herligheten koster riktignok. Selv om startprisen på en Cayenne S E-Hybrid er rundt millionen, og dermed ikke skremmende langt over de andre i testfeltet, er ferdigprisen med utstyr på vår testbil over 1,6 millioner. Wow. Man skjønner at det baller på seg, når selvfølgeligheter som DAB-radio er ekstrautstyr …

En liten tur innom Porsches egen Cayenne-konfigurator på nett viser at det fortsatt er litt å hente på utstyrssiden; vi spesifiserte en Cayenne S E-Hybrid med over en million kroner i ekstra skinn, duppeditter og moro.

Trumfkortet til Cayenne er utvilsomt kjøreegenskapene. Det er ikke bare klasseledende – den setter en helt egen standard til kjøreegenskaper for SUV-er – Cayenne opphever nærmest fysikkens lover.

Dette er altså en 2350 kilo tung bil (pluss drøye halvmillionen i ekstrautstyr, som sikkert veier litt), men kjører som om den skulle vært en liten kompaktbil. Med nærmest telepatisk styring, og et chassis som virkelig leverer under alle forhold, er Cayenne kjøremesteren her.

Har du råd?
Under panseret har Porsche kombinert en 3-liters V6-motor med elektrisk magi for å få 416 hestekrefter, og av Cayenne, X5 og GLE var det Porschen som kom lengst på ren batteridrift.

Motorlyden er, kanskje med unntak av Mercedesen (faktisk!), den tøffeste i feltet her, og responsen på gasspådrag og hastigheten på girkassa er det ingen av testbilene som kan konkurrere med.

Når «ulempene» ved å velge hybridutgaven – høyere vekt, mindre rom under bagasjeromsgulvet – er så små, er det enkelt:

Har man råd, er Porsche Cayenne S E-Hybrid den ladbare hybrid-SUV-en å gå for.

LES VIDERE:

- BMW X5 xDrive

- Lexus RX450h

- Mercedes-Benz GLE

- Porsche Cayenne S E-Hybrid

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS