Overraskelsen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Overraskelsen
Lexus RX450h
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Innledning

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Joda, dette er outsideren i testgruppa. I en test av ladbare hybrider, hva gjør en Lexus her? De har da ikke slikt?

Og det er helt riktig – nyeste utgave av RX450h er ikke ladbar, annet enn selvladende. Men som en hybridmodell, som sikter seg rett inn mot nettopp X5 og dens like, er den interessant nok i seg selv.

Og Lexusen gjør seg ikke bort i sammenligningen. «Den vokser på meg» er en av kommentarene når vi oppsummerer dagens testkjøring. Og det er flere som opplever at Lexusen vinner oppmerksomhet jo mer den kjøres.

Testlagets yngste og korteste medlem melder at sittestillingen i Lexusen er spesielt god. Cayenne har bedre stoler enn Lexusen, men den grunnleggende sittestillingen i RX450h imponerer. Passe lavt, og med god justering av ratt og stoler.

Flott interiør
Lexusens utseende splitter derimot testlaget. «Haikjeft» og «oppmerksomhetskåt» blir brukt om den med årene større og større Lexus-grillen.

Interiøret høster derimot langt mer ros. Selv om en av testerne ikke lar seg overbevise over plasseringen av en del knapper (hvorfor kan ikke knappen for rattvarme være plassert på rattet eller sammen med setevarmeren?), er interiørkvalitet og finish i toppsjiktet.

Den enkle betjeningen av girspak og klimaanlegg er forbilledlig, og den store hovedskjermen på toppen av dashbordet er like lettlest som den er svær. Men kart-grafikken bør Lexus snarest oppdatere – den er ikke dette tiåret verdig.

Fra stillestående glir RX450h stille av gårde – akkurat som hybridbiler ellers. Men det skal ikke rare gasspådraget til før den 3,5 liter store V6-motoren tenner. Og med den velkjente (og omtrent like mislikte) CVT-girkassa blir det litt mye mas når man skal akselerere hurtig.

Ikke slakt CVT
Men se på det slik; Lexusen inviterer til en litt annen kjørestil. En kjørestil hvor jevne akselerasjoner, smidige bevegelser og et ekstra forutseende blikk blir verdsatt. Når man da vet at CVT-girkassen til Toyota/Lexus har vært eksepsjonelt holdbar, er det grunner til å faktisk sette litt pris på CVT-løsningen.

Kjørekomforten til RX450h er det ingenting å utsette på, og når man vil kjøre litt aktivt er understellet stort sett med på notene. Tendensene til understyring er nok litt mer til stede enn i BMW-en og Porschen, men slett ikke ille – og drivlinjen inviterer uansett ikke til apex-sneiing.

RX450h ender opp med det laveste forbruket på vår testrute. 0,87 er likevel ikke kjempeimponerende – en dieselmotor med tilsvarende fartsressurser ville nok klart samme øvelsen på 0,65-0,70.

Men til bykjøring fungerer parallell-hybrid bra – forbruket på by- og landkjøring er omtrent identisk for RX450h. 

LES VIDERE:

BMW X5 xDrive

Lexus RX450h

Mercedes-Benz GLE

Porsche Cayenne S E-Hybrid

Konklusjon

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: