Seat Ibiza: Spansk Polo foran originalen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Spansk Polo foran originalen
Volkswagen lanserer en helt ny Polo mot slutten av året. Men allerede nå er den spanske fetteren klar for samlebåndet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er femte generasjon Seat Ibiza som nå er avduket. Foreløpig kun for et begrenset publikum, men drar du til Genève neste måned kan du se den i levende live. En ny Polo på den samme plattformen må du fortsatt vente mange måneder på.

Men du kan regne med at hovedtrekkene for de to modellene vil være ganske like, så vi tar en kjapp gjennomgang av nye Seat Ibiza for dere som er spente på om nye Polo er verd å vente på.

Designmessig gir den inntrykk av et mer kompakt eksteriør mens interiøret er vesentlig mer romslig enn på forgjengeren. Kravet til designerne var å skape en bil som er sikrere og mer elegant enn forgjengeren, med bedre ytelser og økt grad av komfort.

Først ute
Basis for utviklingen er den nye MQB A0 fleksible plattformen som Seat Ibiza er første modell til å bli bygget på. Denne vil også danne grunnlag for neste generasjon Polo og en fremtidig A1.

Brorparten av Seats investeringer den siste tiden har gått til å bygge et nytt samlebånd for modeller på MQB A0-plattformen på Martorell-fabrikken ved Barcelona, med 900 roboter.

Ibiza har vært en volumselger for Seat siden 1984. Til sammen er det solgt 5,4 millioner av denne småbilen. Sammen med Leon og nye Ateca er Ibiza den en av selskapets tre grunnpilarer som skal sørge for suksess i årene fremover.

Mer praktisk
Sammenlignet med forgjengeren er bredden økt med hele 87 mm mens akselavstanden er strukket med 95 mm. Bredde og høyde er tilnærmet uendret.

Sporvidden er økt med henholdsvis 60 og 48 mm foran og bak. Disse grepene skal sørge for langt mer romfølelse og komfort.

Kapasiteten i bagasjerommet er økt med 63 liter til 355 liter – det er på nivå med modeller i kompaktklassen (Golf har 380 liter) og gjør ifølge Seat at Ibiza er klasseledende på dette feltet.

Bensin, diesel og gass
Seks motorer står klare ved lanseringen – to bensinmotorer og tre for diesel. Minste bensinmotor er en tresylindret 1,0-liter turbomotor med 95 eller 115 hk. Mot slutten av året kommer en firesylindret 1,5 TSI med 150 hk.

Dieselalternativene er alle basert på 1,6 TDI og leveres i styrkegradene 80, 95 og 115 hestekrefter. Den lille bensinmotoren vil også komme i en utgave som slurper naturgass (CNG) i stedet for bensin.

Motorer med inntil 95 hk har 5-trinns girkasse som standard, de øvrige har 6-trinns. Flere av dem kan også kombineres med 7-trinns DSG automatkasse.

Nye Seat Ibiza skal kun leveres som femdørs kombikupe – tredørs og stasjonsvogn, som har vært en del av programmet tidligere, erstattes ikke.

Jeg fortsetter å undres over at Seat ikke finnes på det norske markedet, men det fins sikkert en logisk forklaring. Kannibalisering med de øvrige VW-merkene kanskje?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: