Seat Ibiza
Designsjef Alejandro Mesonero
Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza
Visepresident for produksjon, Dr. Andreas Tostmann
Seat Ibiza
Seat-president, Luca de Meo
Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Fem generasjoner Seat Ibiza
Ibiza var første Seat-modell som benyttet kvinnelige produksjonsmedarbeidere.
I dag er kvinneandelen 21 % på dette anlegget - den høyeste i spansk industri.
Fem generasjoner Seat Ibiza
80 % av produksjonen er eksportert til 75 markeder
Fem generasjoner Seat Ibiza
Alle fem generasjoner er designet, utviklet og produsert i Barcelona
Fem generasjoner Seat Ibiza

Fem generasjoner Seat Ibiza
Dersom alle produserte biler ble satt i rekke ville de nå fra Barcelon og forbi New Zealand
Fem generasjoner Seat Ibiza

Fem generasjoner Seat Ibiza
Seat fikk i starten hjelp av Giugiaro på designfronten, av Porsche til å konstruere motorer og av Karmann til å produsere karosserier
Fem generasjoner Seat Ibiza
De fire første generasjonene er solgt i 5,4 millioner eksemplarer i løpet av 33 år

Spansk Polo foran originalen

Volkswagen lanserer en helt ny Polo mot slutten av året. Men allerede nå er den spanske fetteren klar for samlebåndet.

Publisert Sist oppdatert

Det er femte generasjon Seat Ibiza som nå er avduket. Foreløpig kun for et begrenset publikum, men drar du til Genève neste måned kan du se den i levende live. En ny Polo på den samme plattformen må du fortsatt vente mange måneder på.

Men du kan regne med at hovedtrekkene for de to modellene vil være ganske like, så vi tar en kjapp gjennomgang av nye Seat Ibiza for dere som er spente på om nye Polo er verd å vente på.

Designmessig gir den inntrykk av et mer kompakt eksteriør mens interiøret er vesentlig mer romslig enn på forgjengeren. Kravet til designerne var å skape en bil som er sikrere og mer elegant enn forgjengeren, med bedre ytelser og økt grad av komfort.

Først ute
Basis for utviklingen er den nye MQB A0 fleksible plattformen som Seat Ibiza er første modell til å bli bygget på. Denne vil også danne grunnlag for neste generasjon Polo og en fremtidig A1.

Brorparten av Seats investeringer den siste tiden har gått til å bygge et nytt samlebånd for modeller på MQB A0-plattformen på Martorell-fabrikken ved Barcelona, med 900 roboter.

Ibiza har vært en volumselger for Seat siden 1984. Til sammen er det solgt 5,4 millioner av denne småbilen. Sammen med Leon og nye Ateca er Ibiza den en av selskapets tre grunnpilarer som skal sørge for suksess i årene fremover.

Mer praktisk
Sammenlignet med forgjengeren er bredden økt med hele 87 mm mens akselavstanden er strukket med 95 mm. Bredde og høyde er tilnærmet uendret.

Sporvidden er økt med henholdsvis 60 og 48 mm foran og bak. Disse grepene skal sørge for langt mer romfølelse og komfort.

Kapasiteten i bagasjerommet er økt med 63 liter til 355 liter – det er på nivå med modeller i kompaktklassen (Golf har 380 liter) og gjør ifølge Seat at Ibiza er klasseledende på dette feltet.

Bensin, diesel og gass
Seks motorer står klare ved lanseringen – to bensinmotorer og tre for diesel. Minste bensinmotor er en tresylindret 1,0-liter turbomotor med 95 eller 115 hk. Mot slutten av året kommer en firesylindret 1,5 TSI med 150 hk.

Dieselalternativene er alle basert på 1,6 TDI og leveres i styrkegradene 80, 95 og 115 hestekrefter. Den lille bensinmotoren vil også komme i en utgave som slurper naturgass (CNG) i stedet for bensin.

Motorer med inntil 95 hk har 5-trinns girkasse som standard, de øvrige har 6-trinns. Flere av dem kan også kombineres med 7-trinns DSG automatkasse.

Nye Seat Ibiza skal kun leveres som femdørs kombikupe – tredørs og stasjonsvogn, som har vært en del av programmet tidligere, erstattes ikke.

Jeg fortsetter å undres over at Seat ikke finnes på det norske markedet, men det fins sikkert en logisk forklaring. Kannibalisering med de øvrige VW-merkene kanskje?

Powered by Labrador CMS