-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
SMARTere enn noen gang med liten elbil
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
Smart er som katten. Den har ni liv, og selv om mange økonomer har forsøkt å avlive prosjektet, lever Smart i beste velgående.
Men heretter et det bare de elektriske variantene som gjelder i Norge. Det kan i det minste gi Smart Forfour et løft.
Her er prisene:
* Smart Fortwo – kr. 169.900,-
* Smart Forfour – kr. 179.900,-
* Smart Fortwo cab – kr. 189.900,-
Småbil, innvender du? Ja, selv i et svært begrenset minibilmarked i Norge rullet det like fullt i fjor ut drøyt 2000 elektriske trillinger (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero) og VW e-Up.
Her har Smart Forfour en reell mulighet fordi den med lengde på 3,50 meter er nesten like stor som e-Up, kjører minst like godt og har samme motoreffekt (81 hk mot 82 hk).
Fordelen kommer fram i prisen ved at Smart Forfour koster nesten 30.000 kroner mindre enn e-Up.
Riktignok er prisen på Fortwo 10.000 kroner lavere, men jeg er ikke sikker på om Norge har urbane nok byer for akkurat den modellen – med unntak av kabrioletversjonen, en morsom tass til 189.900 kroner.
Smart Fortwo Electric kabriolet må være det ultimate kafekjøretøyet på skyfrie sommerdager. Så jakter du en elektrisk kabriolet, så melder Smart Fortwo seg til tjeneste.
Smarts produksjonshistorie skrives tilbake 1998. Allerede rett etter lanseringen gikk det galt. En av bilene endte i en grøftekant med bakluka ned og nesa rett i været. A-klasse-problematikken til Mercedes hadde nå nådd Smart, og det var krise.
Krisene skulle komme til å stå i kø. Særlig de økonomiske. Smart ble fra dag én et tapssluk for Mercedes, og har vel strengt tatt vært det til 2014-lanseringen av tredje generasjon.
I 2004 var Mercedes inne på eiersiden i Mitsubishi, og for å spare penger samutviklet de to småbilen som skulle bli til Mitsubishi Colt og Smart Forfour.
For Smarts del solgt Forfour så elendig at allerede etter et par år forsvant den ut av produksjon.
Mange år senere inngikk Daimler/Mercedes-Benz utviklings- og produksjonssamarbeid med Renault med Smart som det første felles personbilprosjekt: Renault Twingo som tvilling til Smart Forfour, og med Fortwo kun som en forkortet utgave av Forfour.