-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Skepsis til nettkjøp av dekk
Vi handler stadig mer via nettbutikker, men ikke alle produkter er like godt egnet for netthandel.
Ifølge Statistisk Sentralbyrå økte handelen på nett fra snaut 10 milliarder kroner i 2010 til nesten 19 milliarder i 2016. En undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av Dekkmann viser imidlertid at dekk er noe vi nordmenn vil handle i fysiske butikker.
Totalt svarte mer enn 85 prosent nei på spørsmålet om hvorvidt de har vurdert å kjøpe sine neste dekk på nett. Ikke overraskende var gruppen over 65 år minst positive til netthandel. Kun fem prosent av disse svarte ja på det samme spørsmålet.
Mest positive var gruppen mellom 30 og 44 år. Litt mer enn en fjerdedel av disse har vurdert å handle dekk på nett – vesentlig mer enn i gruppen mellom 18 og 29 år hvor 15 prosent svarte det samme.
– Netthandel kan være veldig praktisk for mange, men det krever imidlertid en del kunnskap. Dekk er mer kompliserte enn de ser ut som, og det er umulig å se om et dekk er bra eller dårlig med det blotte øye, forteller produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
I tillegg til dekkets egenskaper i ulike situasjoner, er det også veldig viktig at man velger riktig hastighetskode og lasteindeks. Dette varierer fra bilmodell til bilmodell, og velger man feil risikerer man at dekkene er ulovlige å bruke. Det samme gjelder dersom man velger å kjøpe en annen dimensjon enn det bilen leveres med originalt.
– Det er veldig kjedelig å kjøpe nye dekk for mange tusen kroner, for så å innse at bilen ikke blir godkjent på neste EU-kontroll, sier Dalen Haukenes.
En annen faktor Haukenes trekker frem, er behovet for spesialutstyr til montering.
– Svært få kan montere dekkene selv. Til dette kreves det spesialmaskiner, og for store lavprofildekk kreves det i tillegg maskiner av særlig god kvalitet for å unngå skader på dekk og felg ved montering. Etter montering må dekkene selvsagt balanseres for å unngå komfortproblemer – og ikke minst unødvendig slitasje på bilens understell, sier han.
På grunn av dette blir det ofte både dyrere og vanskeligere å handle dekk på nett – dersom det ikke er en aktør med verksteder som står bak.
– Når man regner inn hva det koster for montering og balansering blir ofte regnestykket langt fra like gunstig som det ser ut ved bestilling. Vi har sett flere eksempler på kunder som ender opp med en høyere totalregning, og de går i tillegg glipp av all eksperthjelpen de kan ha behov for, avslutter han.